Saaremaa
Sellel sõnal on
tänases keelepruugis peale Lääne-Eesti saarestiku
suurima saare märkimise tekkinud veel teisigi
tähendusvarjundeid. Arvatakse, et muinasajal jõudis
Saaremaa oma merelise avatuse tõttu kujuneda selliseks
inimasustuse piirkonnaks, kus väikeste kogukondade vahelised
sidemed ja varanduslik kihistumine juba mingi halduskorralduseni olid
välja viinud. On ju inimkarjade ürgsete instinktide hulka
peale
soo jätkamise kindlasti alati ka saamahimu kuulunud ja eks
viimasest needki moodustised, mida üldjuhul riikideks
nimetatakse, on sündinud. Saarlastel jäi oma riik siiski
sündimata, sest nn. rahvasterändamise järel kujunenud
suuremate riikide saamahimu selle protsessi peatada suutis.
Juba 12. sajandil asusid taanlased tänaseid
Harju- ja Virumaad ning seejärel kohe ka sakslased lõuna
pool liivlaste ja kurelaste asualasid koloniseerima. Jäägu
siinkohal
küsimus, kas nn. kristlik kultuur pidanuks sel ajal
misjonitöö või "tule ja mõõga läbi"
levima, hoopis kultuuri-semiootikutele
mõtisklemiseks, aga ilmselgelt ei saa koloniseerimise
"liikumapaneva jõuna" igi-inimlikku saamahimu alahinnata.
Tõe huvides peaks muidugi lisama, et ega saarlaste viikingiaegne
"vahvuski" midagi muud peale selge saamahimu väljenduse ei olnud.
Üheks kindlamaks kinnituseks selle kohta, et Saaremaa oma
5000-aastase agraar- ja ilmselt sama vana merekultuuriga oli
Kristuse-järgse teise aastatuhande algul oma lähemate
naabritega
võrreldes ehk nn. riiklusele kõige
lähemale jõudnud, tuleb
pidada tõsiasja, et Muhu ja Valjala linnuste alistamise
järel 1227.a Mõõgavendade Ordu ordumeistri Volquini
isikus ja
Riia piiskop Albert lepingu sõlmisid, kus
saarlased kolmandaks
osapooleks olid. Viimaste "initsiatiivil" (vastuhakkude
ehk lepingu-rikkumiste tagajärjel) kinnitati seda lepingut
veel korduvalt – 1241., 1255. jne
aastatel. Sellega säilitasid saarlased suhtelise
iseseisvuse peale 1227. aastat veel enam kui sajandi
ja tegid selle taastamiseks viimase meeleheitliku katse 1343. aastal,
mille järel nad lõplikult alla heideti.
1343.a ehk nn. Jüriöö sündmusi on
takkajärel mitmeti kirjeldatud/tõlgendatud, vahetut teavet
sellest ehk peidetud ja kaotatudki, aga tõsiasjana paistab, et
sel ajal Läänemere idakalda senised hõimud (eestlased,
liivlased, kurelased jt.) lõplikult alla heideti ja me
(Oswald
Spenglerilt sõnakasutust laenates) fellah-rahvaks muutusime.
Järgnenud sajandid on selleni viinud, et tänaseks terve
Euroopa oma fellah-rahva staatust
peab tunnistama ja sellega elama õppima, kui veel
mõnda aega (väärika surmani) edasi kesta tahab!
Paistab küll, et pikema aja jooksul on riigid ja rahvad (koos oma
kultuuridega) samamoodi surelikud nagu indiviidid
hoomatavas ajas ja need, kes oma lohutuseks millegi
kestvama järele igatsevad, võivad selleks ju elu ennast oma
pidevas muutumises pidada –
olgu sellele siis esmase aluse pannud mõni üleloomulik
loomeakt või looduse oma evolutsioon.
Saaremaa halduskorraldusest muinasajal teame me sama vähe
nagu kogu mandrialagi kohta –
põhiliselt kolonisaatorite
üles tähendatud suuremate piirkondade nimetusi, mida
tavatsetakse muinas-kihelkondadeks nimetada. Evald Blumfeldti
järgi võib siinkandis sellisteks lugeda (idast
lääne poole
liikudes) Mone,
Horele, Valdele, Carmele, Kilikunde ja Svorve. Tuleks lisada,
et Enn Tarvel räägib oma viimases ülevaate-raamatus
("Ajalookimbatused", 2013.; lk 209) siiski viiest (ja Taani
Hindamisraamat neljast!) Saaremaa muinas-kihelkonnast. Siinkohal
võiks seda ehk nii "tõlgendada", et 1255.a lepingu
sõlmimisel, kus 8 vanemat (ladinapäraselt Ylle, Culle. Enu, Muntele, Tappete, Yalde,
Melete ja Coke)
Saaremaad esindasid, ei olnudki muhulaste esindajat, sest nende vanemad
1227.a talvel puha maha said tapetud ja ürikus nimetatud kaheksa
vanemat tuleks ehk kahekaupa vaid 4 piirkonna vahel "ära jagada"!?
Üksnes hiljem ette tulevate nimede põhjal võiks
ehk Melete üheks
Carmele esindajaks olla oletatud, aga kas viimasena nimetatud vanem Coke Pöide,
Valjala või hoopis Kihelkonna piirkonda esindas, jääks
siiski pelgalt spekulatsioonide teemaks.
Alustame käesolevat koduloo-huvilistele
mõnesuguse "teejuhina"
mõeldud sissejuhatust E. Blumfeldti poolt nimetatud
kuue piirkonna, milledest
hiljem 12 kiriku-kihelkonda kujunesid, põgusa
kirjeldamisega.
Mone
Lääne-Eesti saarestiku suuruselt kolmandat
saart
(vanades dokumentides Mone, Mohn jmt.) on oma merelise eraldatuse
tõttu
päris loomulik omaette käsitleda ja siinkohal
ei olegi põhjust hakata selle üle targutama, kas sellel
ida-Saaremaa ehk Horelega enne koloniseerimist mingeid
ühishuvidest tulenevaid halduslikke sidemeid võis olla.
Spekulatsioonide teemaks jääb seegi, kas aastasadu varem juba
liivlased saart ei olnud
koloniseerinud, teadmata
mitmes koloniseerimine see kiviaegse algasustuse järel
võinuks siis olla?!
Paigamälu kontekstis võiks siiski meenutada ühte 20.
sajandi muhulasest publitsisti Madis Küla-Nurmikut, kes paistab
tõsimeeli uskunud oma fantaasiamaigulist oletust liivlaste
kolonisatsioonist esimesel aastatuhandel! Mõnesuguseid
pidepunkte saab see oletus nähtavasti lingvistilistest
probleemidest (vt. näiteks 1920-ndatel tehtud uurimust
õ-hääliku murdepiirist Saaremaal), aga tänasel
päeval peaks ehk hoopis küsima, kas ikka pelgalt
lingvistilise lähenemisega on üldse võimalik esimesel
aastatuhandel toimunud keerukaid ja dünaamilisi demograafilisi
muutusi mõista? Pealegi vajaks
õ-hääliku murdepiir, mida Virumaa mees Enn
Tarvel arvas (küllap ikka keelemeestelt kuuldu järgi!)
Saaremaal läbi Nenu, Kapra ja Audla külade kulgevat,
tänaste lingvistidega veel üle rääkimist.
Kui sakslased 1227.a 3. veebruaril liivlaste ja lätlaste abiga
Muhu linnuse alistasid, olnud neil tapatöö ja saagi
röövimisega nii palju tegemist, et muhulaste ristimiseni asi
ei jõudnuki. Läti Hendrik on ohvrite arvust vaikinud ja
Liivimaa vanema riimkroonika teated 2500 tapetust võivad
mõnevõrra liialdatud olla, aga taolisse suurusjärku
on Muhu optimaalne rahvaarv ka hilisemail sajandeil
jäänud, kuni sõjad või regulaarsed
katku-epideemiad seda aeg-ajalt reguleerisid ja korrigeerisid.
Loomulikult ei olnud
legendaarne linnusest pääsenu selle järel ainus Muhu
elanik –
seda enam, et juba 40 aasta pärast oli põhjust
(Hermann de Wartberge järgi) siia hakata kirikut ehitama. Kirik
jäi nähtavasti Muhus ka Ordu (vt. lisamärkust Valdele alalõigus)
ainsaks tugipunktiks keskaja
lõpuni. Algselt piiskopile antud veerand saarest loovutati
peagi samuti Ordule, aga et viimasel oleks Muhus oma residentset
"maksuametit"
ehk mingit Ambt'i olnud,
selle kohta puuduvad teated isegi veel taaniaja alguse Maasilinna
maaraamatuis (1569/70).
Käesoleva lisana mõeldud mõisade
tabelist (18.s
seisuga) on Muhu kihelkond
hoopiski välja jäetud kuna sellele on päris omaette veebileht
pühendatud; teise lisana mõeldud külade
tabelis on
(terviku mõttes) küll ka 52 Muhu küla kajastatud, kuid
rohkem teavet peaks Muhust huvitatu siiski juba viidatud veebilehe
kaudu leidma
Horele
Enn Tarveli teadmisel tuleneb Horele nimi tänini
Pöide vallas eksisteeriva Ardla põlisküla nimest ja
toponüümi "Pöide" onomastika kohta võib samuti
soovitada Tarvelit lugeda. Evald Blumfeldt on 1934.a
Saaremaa koguteoses selle
12-st kiriku-kihelkonnast tervelt üheksa
puhul märkinud nende kujunemisajaks 13. sajandit –
nende hulgas ka
Pöide kihelkond. Siia
rajati esialgu ainus Ordu tugipunkt (paekivist torn-linnus), mille
saarlased 1343.a
maatasa tegid ja peale seda ehitati uus nn. karistuslinnus ning
haldus-keskus Soneborg
hoopis Maasi (Mapenzar). Peale
selle ulatub ilmselt orduaega sel ajal veel veega eraldatud saarekesele
kihelkonna lõunarannikul kujunenud Ampt Holmhoff, mis
nähtavasti alles 16. sajandil tavamõistes
majandus-tegevusega mõisaks (Saaremõis) kujunes ja
mille Paul I 18.s lõpul Saaremaa rüütelkonnale kinkis.
Orduajal on Pöide kihelkonnas toimunud ka mõned maade
eravaldusse läänistamised. Varaseim teade on 14.s algusest
(1309.a), mil pärastise Oti mõisa eelkäija paistab
omale
alguse saanud. 15.s lõpust pärinevad teated Reina ja Tumala
mõisade kohta. Tumala (ja Karja kihelkonna väike
Roobaka eramõis) on omanike riigireetmise karistuseks küll
taaniajal riigistatud, kuid peale Põhjasõda eksisteerisid
mõlemad edasi eramõisadena.
Päris taaniaja algul on lisaks Maasi riigimõisale
moodustatud Pöide kihelkonna kesk- ja kaguosast teine suurem
riigimõis, mis Uuemõisa nime sai ja selle nimega ka 20.
sajandisse jõudis. Hilisemaid ja väiksemaid nii era- kui
kroonumõisaid loetleb kihelkondade kaupa käesolevale
lisatud ja juba viidatud tabel.
Jaani kiriku-kihelkond kujunes
Pöide kihelkonnast alles rootsiajal, kui siin 1675.a
kunagise pidalitõbiste varjupaiga kabeli asemel päris oma
kirik valmis sai. Selle juures on iidne Pöide kirik veel 19.
sajandil ja
20.s algulgi Jaani kirikut oma abikirikuna käsitlenud.
Koduloo-huvilistel tekib Jaani kihelkonnaga seoses tihti probleeme,
sest Ajaloo-arhiivi registrites ja rubrikaaatorites on ordu
halduskeskusest kujunenud Maasi riigimõis reeglina Pöide
kihelkonda arvatud (kuhu ta ju tõepoolest kuulub), aga
vähemalt pooled selle mõisa
küladest hakkasid juba 17. sajandil sisuliselt Jaani kihelkonda
kuuluma.
Peale selle on
Jaani kihelkonda jäänud ühe vanima siinkandis
arheoloogiliselt uuritud piirkonna Kuninguste ja Tagavere aladel
15.s
kujunenud Kareda ja hilisema Välja eramõisad; Tagaverel oli
veel väike Arju eramõis ning kihelkonna
põhjarannikul olid 18. sajandil (samuti väikesed) Taaliku
eramõis ja Rannaküla kroonumõis.
Tänaseks on Horele alale kolm valda –
Orissaare, Pöide ja
Laimjala tekkinud. Kuigi Orissaares oli väike
rüütlimõis juba
16. sajandil, kujunes siin "tõmbekeskus" (Maasi asemel) alles
19. sajandil seoses postijaama ja Muhu-vahelise uisu-ühendusega
ning mõnesuguseks keskasulaks sai Orissaare alles 20.
sajandil. Laimjala valla
territooriumile tekkis aga 19.s teisel poolel tugev õigeusu
kogudus Kahtlas. Tänaseks ei ole kirik enam ilmselt kuskil mingiks
"tõmbekeskuseks" ja sestap on haldusreformi ideoloogidel
tükk
tegemist nende välja mõtlemisega.
Valdele
Valjala linnus alistus 1227.a talvel Muhu järel
teisena ilma vastupanuta
ja siin läinud ka tõsiseks saarlaste ristimiseks
lahti, mis linnuse kaevu juures kolm päeva ühtejärge
olla kestnud. Ordumeister ja piiskop olid ilmselt saavutatuga rahul ja
piirkond, mis sel ajal läbi terve saare Liivi lahest Soela
väinani ulatus, läks Riia piiskopile. Hiljem tekkisid
muidugi teravad vastuolud Ordu ja piiskoppide vahel –
põhiliselt ikka valduste ja mõjuvõimu jagamise
pärast, aga selle pisutki detailsem kirjeldamine ei mahuks kuidagi
käesoleva raamidesse.
Peaks siiski lühidalt selgitama suure algustähega
sõna "Ordu" kasutamist käesolevas tekstis, mis sõltuvalt
ajast nii Mõõgavendade (1207 –
1237) kui hilisema
Saksa Ordu Liivimaa haru ehk Liivi Ordut märgib. Asjahuviline
võib selle kohta näiteks Vikipediast täiendavat
teavet leida, aga selle juures oleks kasulik omale aru anda, mis on
millalgi "troonipärija jaoks" kirja pandud ja millest (H. de
Balzac'ilt sõnu laenates) midagi ka häbiväärse
ajaloo kohta selgub!
Saaremaa uuemas (2007.a) koguteoses on Enn Tarvel teada andnud, et
Rooma kuningas Heirich VII (ilmselt siis 1275 –
1313 elanud Saksa
kuningas, kes aasta enne surma ka Saksa Rooma keisri tiitli sai)
läänistanud Saaremaa piiskopile Godefridusele 5 kihelkonda
(NB! mitte 6 nagu Blumfeldt arvas) Saaremaal ja 7 Läänemaal;
lisaks tühja (?!) Hiiu saare
väiksemate selle juurde kuuluvate laidudega. Vikipedia samal
ajal teab ainsat Gottfriedi-nimelist Saare-Lääne piiskoppi,
kes alla aasta (1228.a augustist 1229.a juulini) on enne nn. esimest interregnumi sellel aujärjel
olnud. Kuidas asjad tegelikult olid, tuleb igal asjahuvilisel endal
välja mõelda (või kuidagi selgeks saada), aga
tõsiasi on, et Riia peapiiskopi
"haldusalas" sel ajal peale Saare-Lääne veel Tartu ja Kuramaa
"piiskopiriigid" kujunesid ja tüliküsimusi nii Orduga kui
omavahel jätkus neil läbi terve keskaja.
Peale selle tõdeb Enn Tarvel ("Saaremaa" 2007; lk.110 –
ilmselt paavsti legaadi
Modena Wilhelmi tegevust silmas pidades), et Saare-Lääne
piiskopkond kui riik konstitueeriti 1228.a ja kindlamalt
veel 1234. aastal. Piiskopid resideerusid
esialgu Lihulas ja seejärel Haapsalus, sest Kuressaare lossist
jõuti
enne Jüriööd vaid nurgatorn valmis ehitada ja lossi
esmamainimist teatakse 1381.a olnud, aga väidetavalt hakati
piiskopi valdusi Kuressaare lossist haldama alles 15.s keskel. Piiskopi
ja Ordu alade idapoolne vahepiir on täpsemalt
määratletud
alles 1438. ja 1507. aastate lepetes. See kulges mööda Ridama
jõge, läbi Järveküla järve ja
mööda Maadevahe jõge Kunnati laiuni
lõuna-Saaremaal. Selle juures tekkis piiskopi aladel Orduga
võrreldes märksa rohkem väikesi
maa-läänistusi ja kõigepealt on Valdele
muinaskihelkond juba 13. sajandil kaheks kiriku-kihelkonnaks –
Valjala ja Karja (Carris)
jagunenud. Karja kirikust on teateid juba 1254. aastast, kuigi
mõnede arvates ei ole see mitte tänase kiriku eelkäija
asukoha mõttes ja tänase kiriku algseks ehitusajaks
arvatakse ehituslike detailide põhjal mõnevõrra
hilisemat aega.
Küllap oli tänase Leisi valla territoorium
oma asustusega kaugematele saamahimulistele ahvatlev juba enne
sakslasi, sest teatavasti olid sellele
mõnevõrra varem juba taanlased silma heitnud, kui nad
Pammana poolsaarele (täpsema asukoha üle jätkub vaidlus
tänini!) oma
kindlustust rajada üritasid. Piiskopi pärastist "maksuametit"
(Ampt Carris)
hinnati hiljem tema valduste suurimaks. Ühtekokku on selliseid Ameteid (NB! neid ei ole veel
õige mõisadeks nimetada, kuigi enamasti neist keskaja
lõpuks teo-orjuslikud mõisad kujunesid) keskaegselt
Saaremaal teada seitse, aga rootsiaja alguse dokumendis (fondi EAA.1, nim.2 säilik 947)
loetletakse neid (koos Muhu ametkonna
ja mõnede selleaegsete Saaremaa riigimõisadega kokku)
juba 21.
Valjala kihelkonna "maksuametiks" sai Lõve amet, millest 17.
sajandil Vana- ja Uue-Lõve riigimõisad moodustati.
Lisatud
tabelis
on Valjala kihelkonna all 18.s
seisuga peale kirikumõisa 12 era- ehk
rüütlimõisa ja 7 riigi- ehk kroonumõisa
andmed toodud, aga siin ja edasises ei ole mõtet neid
ükshaaval nimetama ega kommenteerima hakata. Selleks on
mõisade ajalugu läbi aastasadade liialt keeruline ja
mitmekihiline, et sellest ühes abimaterjalis üritada mingit
pilti anda. Võrdluseks märgime vaid, et samast ajast on
Karja kihelkonna kohta tabelisse kantud 14 era- ja 6 riigimõisa
(nendele lisaks muidugi Karja kirikumõis). Seega on need kaks
Valdele
kirikukihelkonda läbi aegade üsna võrdsed ja
tasakaalus püsinud.
Lisaks tänaste Leisi ja Valjala valla territooriumidele on
Blumfeldti järgi samuti juba 13. sajandil Valdele ja Carmele
muinas-kihelkondadest veel Püha kirikukihelkond
moodustunud, mille "õigusjärglaseks" võib
tänast Pihtla valda lugeda. Meie tabeli järgi sai Püha
kihelkonnas 18. sajandil 6 era- ja 5 kroonumõisa ning koguni
kaks kirikumõisa kirja panna, sest peale Püha
kirikumõisa on selleaegseis adramaa-revisjonides Püha
kihelkonna all esitatud ka Kuressaare pastoraadile (Arenburgsche Pastorath) kuulunud
talud. Eraldi selgitust vajaks aga 18.s Püha kihelkonna suurim
riigimõis, mis Suuremõisa nime kandis. See paistab
algselt olnud piiskoppide "maksuamet" Püha kihelkonna jaoks ja
hiljemalt taaniajal teoorjuslikuks mõisaks saanud, millele
külad ja üksikud talud üsna laialdaselt territooriumilt
oma koormisi kandsid. Paraku olla rootslased Kalmari sõja ajal
(1611 –
1613) selle mõisa paljaks röövinud ja mahe
põletanud, mistõttu mõisa-keskuse varasem
asukoht ongi
ebaselge. Kalle Kesküla leidis küll ühelt 1766.a
kaardilt selle juba üsna Kuressaare linna alalt (tänase
bussijaama lähistelt), aga arvatavalt asus mõisakeskus
sinna (lossi
kaitsele lähemale!) alles taaniaja lõpul. 18. sajandil
liideti sellega veel
viimased, samuti juba linna poolt "alla neelatud" Schultzenhoff'i
(rootsiajast rahvapäraselt Nolgimõisa) maavaldused ja
sestpeale hakkas mõis hoopis Kaarma-Suuremõisa nimega
esinema. Nii peaks koduloo-huvilistele rõhutama, et kahte
Suuremõisa (Grossenhoff)
nimega mõisat ei ole Kuressaare ümbruses siiski kunagi
olnud, kuigi Ajaloo-arhiivi registritest ja rubrikaatoritest kergesti
selline mulje võib jääda!
Püha kihelkonna kohta muide leidub Saagas üks dateerimata säilik, millele siinkohal võiks
viidata, sest sellest on mõnesugune täpsem kirjeldus ja
isegi osaline sisu väljavõte tehtud.
Carmele
Blumfeldt teadis väita, et 1233.a liisuvõtmisel (kui 6
aastat peale alistamist Saaremaad täpsemalt jagati) läinud
Kaarma ja Sõrve muinaskihelkonnad Riia linnale. Viimane pidi
saama veel 100
adramaad Kilikunde Sõrve-poolsest
osast, aga juba 1241. aastaks olla piiskop haaranud endale kõik
Riia linnale antud alad. Oma õigusi olevat Riia linn veel 1524.a
seisuste päeval Tallinnas (siis Revalis)
meelde tuletanud, aga
selleks see jäigi... Selle juures ei esita Blumfeldt konkreetsemat
süüdistust ühegi piiskopi vastu, sest paavsti legaat
Modena Wilhelm (1184 – 1251), kes
vähemalt paaril korral Liivimaal
käis, olla juba 1234.a andnud tema poolt ametisse seatud Saare
piiskopile (s.t. siis dominiiklasele Heinrich I-le) kõik varem
Riia piiskopile arvatud Saaremaa alad jäädavalt! Sel ajal
olla ka Riia linn osa oma Saaremaa sõjasaagist piiskopile
loovutanud!?!
Kuidas ka nende ammuste asjadega oli, aga Carmele muinaskihelkonna
territooriumile kerkis 14.s lõpuks piiskopiloss ja selle juurde
kujunes ka oma linnaline asum – seni
õnneks ainuke tervel
Saaremaal. Õnneks sellepärast, et keegi ei ole suutnud
ära arvata, kas tsivilisatsioonide elutsüklitega alati
kaasnenud linnastumine lõpptulemusena rohkem hädasid kui
õnnistust on kaasa toonud!
1563.a 8. mail andis Holsteini hertsog Magnus Kuressaarele
linnaõigused ja sellest sai 18. sajandiks Vene impeeriumi
läänepoolseim linn, mille meridiaani impeeriumi kaartidel on
lausa alg-meridiaaniks loetud. Linna esmaseks toitjaks jäi muidugi
Carmele muinaskihelkond, millest juba 13. sajandil Kärla kirikukihelkond eraldati.
Ilmselt ulatus muinas-Carmele sarnaselt idapoolsetele
piirkondadele samuti läbi terve saare Soela väinani.
Rootsiaja algul (1646.a) sai Kaarma kihelkonna põhjapoolsest
osast veel Mustjala
kiriku-kihelkond, mille läänepoolne osa varem
pigem Kilikunde ala oli. Et Carmele kagupoolne osa Püha
kihelkonda kuuluma hakkas, sellest oli juba eespool juttu.
Siinkohal tahaks rõhutada, et ei muinas- ega hilisematel
kiriku-kihelkondadel ole kunagi mingeid fikseeritud piire olnud ja
selles mõttes tundus ERMi initsiatiivil hiljutine Maanteeameti
ettevõtmine tänastele maanteedele kunagiste kihelkondade
piirisilte seada pisut pentsik. Samal ajal võeti RMK viimase
pärandkultuuri objektide inventeerimise käigus 2011.a
Kärla vallas (Sauverest Kihelkonna poole) "arvele" Allivälja
kivirist, millele pärimused on mitmeid tähendusi omistanud.
Paadla mõisa Buxhövdeni (vist 1850-ndate Otto) arvates
olevat see ka kunagi Ordu ja piiskopi valduste piiri märkinud, aga
siinjuures jääb teadmata, kas see objekt peale RMK poolt
"arvele
võtmise" ka mõne tänase instantsi hoole ja kaitse
alla on saanud?
Carmelest sai Kaarma kirikukihelkond, mille maksustamist Meleni ametkond korraldama hakkas.
Hiljem sai sellest Meedla mõis ja selle nime põhjal
söandasime eespool oletada, et Melete-nimeline
vanem ehk 1255.a Riias Carmele kihelkonda esindas. Piirkonna üheks
vanemaks mõisaks võib ehk hiljem saksakeelse nimega Schultzenhoff esinenut pidada,
mida Kalle Kesküla arvab koloniseerimise-eelse külavanema
mõisa olnud hilisema Kuressaare linna territooriumil
Sõrve turu kandis. Pole kahtlust, et "mõis" meie
omakeelne sõna on, mille baltisakslasedki hiljem omaks
võtsid. Küllap nimetati suuremaid talu-majapidamisi nii
juba muinasajal ja sõnade ning nimede üldteada
pikaealisuse tõttu
on eriti oluline paljude Vanamõisa-nimeliste külade puhul
nende onomastikas selgusele jõuda. Näiteks ei ole
siinkirjutajale selge, kust Kaarma ja Püha kihelkondade piirimail
Kasti mõisast pisut Kailuka poole jäänud
Vanamõisa külanimi pärineb või milliselt
mõisalt Upa ja Tahula vahele jääv
Mõisaküla oma nime on saanud?
Muhu kihelkonnas kohtab peremeestel Wannamoise lisanime peale Nurme
vakuse (Nurme, Linnuse ja Vanamõisa külad) juba 1569/71
maaraamatus veel Viiraküla vakuses ja eriti palju on neid De la
Gardie
üleandmisaktis 1674. aastal. Kui hea tahtmise korral võib
neist mõnesid ka väikese Vanamõisa külaga
seostada, kus Evald Blumfeldti arvates esimene Ordu ametimõis
Muhus olla olnud, siis Kallaste ja Raugi vahel kunagisest
pundenikukohast 3/4-adraseks teotaluks saanud Vannamoise Toomast ei saa kuidagi
ei Vanamõisa küla ega taaniajal Enneküla
vakukülla tekkinud Suuremõisaga siduda. Noor
ajaloo-magister tahtis aga väga uskuda, et Ordul juba keskajal
pidi ka Muhus oma "maksuamet" olema ja küllap nii sündiski
müüt
Vanamõisa küla kohal olnud ordumõisast!
18. sajandil saame Kaarma kihelkonnas tosinast riigimõisast
(lisaks sajandi lõpul siia arvatud Püha
Suuremõisale) ja
vähemalt 11-st eramõisast rääkida. Kunagine
piiskopi maksuamet oli selleks ajaks ammu Meedla eramõisaks
muutunud, aga peale selle olid suuremad rüütlimõisad
Eikla, Kaarma,
Loona ja Muratsi. Kihelkonda arvati ka keskaegne
läänistus Püha kihelkonnas –
Kasti mõis ja
muidugi linna külje alla jäänud Kudjapea. Peale
suuremate riigimõisade Elme ja Randvere (viimasel olid pooled
külad Kärla kihelkonnas) jäid katku järel
riigimõisadeks Praakli ja Pähkla ning sedamööda
kuidas elanikkond katku järel taastus, tekkis juurde väikesi
riigimõisaid, milledest osa ka mõisapiiride korrastamise
järel hiljem kadusid.
Kaarmaga seoses peaks veel Tingiste Priidut meenutama (vt. 1795.a loend
EAA.1865.1.70:7 "Saagas"), kelle esivanematele arvatavalt juba
rootsiajal on postiveo kohustus pandud ja kelle perest (koos vabadik
Mihkli perega) on 1811.a eraldi hingeloend (EAA.1865.4.305/18)
koostatud. Viimase asjaolu tõttu on Ajaloo-arhiivi
mõisade registrisse lausa Tingiste mõis (Kaarma
kihelkonnas) ilmunud! Ilmselt on siin tänases mõttes
mõisast põhjust sama vähe rääkida kui
Koguva postimeeste puhul Muhus, kuigi ka need sel ajal omaette
hingeloendiga esinevad. Lõpupoole (vt. Svorve alalõiku)
saame aga Mari Tuulikult teada, et see Priidu hoopis esimeseks Abruka
püsielanikuks sai!
Kärla kihelkonnas saame
18. sajandil ainult kolmest riigimõisast (Kärla,
Mõnnuste ja
Kaarmise) rääkida, aga eramõisaid annb samuti 11 kokku
lugeda. Kolm neist – Nõmpa
külaga seonduvad olid küll
üsna marginaalsed ja samasse kanti jäänud Tergemäe (Terckimäggi) mõis oleks
omaette teema. Nimelt on selle rootsiajal riigistatud
mõisa katkuga tühjaks jäänud talud hiljem
enamasti
Randvere kroonumõisale arvatud, mille adra-revisjonide
spetsifikatsiooni-tabelid
Kaarma kihelkonna alt leiame, aga samal ajal esineb Kärla
kihelkonna all ka samanimeline era-mõis, mille
ainsaks arvestusüksuseks 1731.a oli 1/12
asustatud
adramaaga Tergemäe Larrats ja viimastes revisjonides (1750 ning
1756) märgitakse ainult Leemeti Jürgeni leske.
Räägitakse, et Tergemäe mõisa omanik millalgi oma
mõisa olla Pidula härrale maha mänginud, aga
siinkirjutaja ei oska sellest midagi arvata (kas see 18. või 19.
sajandil võis toimuda?). Nii oleks Kärla koduloolastel
Sauvere kandiga seoses üsna avar tööpõld ees
ootamas.
Viimasena Carmelest moodustunud Mustjala
kihelkonna osas (teated 1646.a) saame adramaa-revisjonide põhjal
vaid neljast
riigi- ja kahest väikesest eramõisast rääkida.
Pisut kummastavalt on järgnevas lähemalt jutuks tuleva
Kihelkonna
adra-revisjonides nagu kahest Selgase mõisast (Zelli im Mustell ja Zelli im Kielkond) juttu, aga
kohalikud inimesed peaksid paremini oskama selgitada, kas sellega
tahetakse märkida üksnes Selgase küla talude
kahesugust kiriku-kasutust või saab mingil ajal ka kahest
erinevast Selgase mõisast jutt olla?!
Käesoleva ettevalmistamisel saatis Mustjala vallavanem Kalle
Kolter üsna põhjaliku ülevaate valla (just endiste
kroonumõisade) külade kohta ja see materjal võiks
koduloolastele veebiski kättesaadav olla, aga kus ja kuidas, seda
peaks autor ise otsustama. Küladest rääkides jäi
meil tookord lahtiseks Järise küla varasem mõisaline
kuuluvus, aga 19.s alguseks (1811.a hingeloendis) leiame selle veel
Kaarma
kihelkonna Elme mõisa (Magnushoff)
alt, kuhu küla nähtavasti juba taaniajal oli kuuluma hakanud.
Kilikunde
Vallutusejärgsel maade jagamisel sattus muistne Kilikunde
kõige keerulisemasse olukorda. Riia linn oli loomulikult oma
mereväravast huvitatud ja himustas Sõrvet, aga et terve
lääne-Saaremaa merepiir oma viikingiaegsete sadmakohtadega
kõigile ahvatlev oli, otsustati Kilikunde kolmeks jagada. Ei ole
teada, mille põhjal kihelkonna suuruseks just 600 adramaad
arvati,
aga pool sellest pidi algsete plaanide järgi Ordule
jääma ja Sõrvega külgnevad 100 adramaad
olid Riia linnale lubatud. Samal ajal räägib Tarvel veel 200
adramaast hilisema Mustjala kihelkonna territooriumist, mis
justkui koos Carmelega pidanuks samuti Riia linnale minema. Et
Modena Wilhelmi seisukohad neis küsimustes meile üsna
teadmata on, siis
ei ole mõtet ka Kihelkonna adramaid hakata kokku lugema ega
"paika panema". 13. sajandil kujunenud kiriku-kihelkonna keskuseks
jäi Kihelkonna, aga tänase EHAK-u koodiga 3012 märgitav
Kihelkonna alevik on alles 19.s lõpupoole ja 20. sajandil
kujunenud uusasum, mida võib keskaegse
Pajumõisa territooriumile ja kihelkonna-kiriku
ümbrusse tekkinud tõmbekeskuseks pidada. Pajumõis
muutus eramõisaks alles 19. sajandil, aga orduajal tuleb
nähtavasti veel teisest "maksuametist" rääkida, sest
peale Pajumõisa esineb
loode-Saaremaal veel Ambt
Nemmal ehk hilisem
Tagamõis, mis lõpuni riigimõisaks jäi. Kas ja
miks Undva "vandiraiujatele" oma maksuametit vaja läks, selle
üle võiksid kohalikud koduloolased mõtteid
mõlgutada – seda enam, et
sellega võib tänase Neeme külanime etümoloogia
seotud olla! Nimelt on põhjust arvata, et see toponüüm
pigem šotipäraselt nõmmeks nimetatavast
maastikutüübist tuleneb ega ole ühegi neemega seotud,
aga siinjuures tekib intrigeeriv lisaküsimus, kas keskaegsed
vandiraiujad üldse õ-häälikut valdasid?!
18.s adramaa-revisjonide põhjal oli Kihelkonnal peale
kirikumõisa 10 riigimõisat ja 7 eramõisat, aga
kunagised ordu alad paistavad põhiliselt
Pajumõisa ja Tagamõisaga
kaetud olevat. Mõlema nimega esinevad ka omaaegsed
vakupiirkonnad, mis veel 1795.a hingeloendis on ära märgitud.
Nii
võiks tõdeda, et tänane Kihelkonna vald oma 44 külaga
on suuremas osas endiste riigimõisade territoorium (kui ehk
viimati
Tollide valduses olnud Pidula mõis välja arvata).
Muistse Kilikunde lõunapoolsemast osast sai 19.s
lõpuks Lümanda vald,
mis tänaseks ametlikult juba jälle kadunud, kuid millel
klassifikaatori järgi oli 2000.a seisuga veel 24 küla.
Lümandas on hiljemalt 16.
sajandist samuti meie tabelis kroonumõisaks (publique)
liigitatud mõis olnud. Nähtavasti
oli juba keskajal siin üks piiskoppide
seitsmest "maksuametist" (Ambt
Lümmada)
ja
taaniajaks sai sellest teoorjuslik mõis, mis hiljemalt
rootsiajast kuni 20. sajandini riigimõisana eksisteeris. Valla
territooriumiks jäid peale Lümanda vakupiirkonna
(vähemalt osaliselt) veel muistsed Koimla, Karala ja
kadunud Vaivla (Waiwel) nimega
vakused. Siia tekkis ka rida
eramõisaid nagu Loona, Pilguse ja omaette kujunemislooga
Kotlandi. Samuti oli Kihelkonnale lähemate Atla, Kuusnõmme
ja Rootsiküla eramõisadel talusid, mis hiljem pigem
Lümanda valla territooriumile jäid. Et Koimla vakupiirkond
juba taaniaja lõpul Suuremõisale "valurahaks" sai,
võib küla hilisem mõisaline kuuluvus koduloolastele
peavalu valmistada, sest seda tuleb 19. sajandil otsida peale
Suuremõisa veel Mathias v.Stackelbergi käes rendil olnud
Kärla kroonumõisa alt, rääkimata muudele
mõisadele kuuluma hakanud üksikutest taludest.
Svorve
Sõrve poolsaar on geograafiliselt küll üsna
omaette piirkond, aga selle kuuendaks muinaskihelkonnaks arvamine
Blumfeldti eeskujul on siiski mõneti vaieldav. Näiteks
koduloo-huviline Bruno Pao usub, et lääne-Saaremaa rannikuala
juba muinasaja lõpul suuresti ranna-rootsilise asustusega
võis olla!? Et siin viikingiajal "tegijad" olid, sellest annavad
kasvõi hiljutised
Salme kaevamiste leiud tunnistust ja ega Riia
linn peale 1227.a vallutusi ka ilma
põhjuseta ei ole just Sõrve peale "hammast
ihunud", aga kas "pahalasteks" tuleb Saaremaa põlis-asukaid
või hoopis ranna-rootslasi pidada, selle kohta peaksid
nüüd ehk arheoloogidki oma selge seisukoha kujundama.
Pealegi on üpris tõenäosed Sõrve tihedad suhted
ja ka vastastikused asustus-siirded Kuramaaga.
Evald Blumfeldt arvab Sõrve lõunapoolse, Jämaja
kiriku-kihelkonna
kujunemisajaks samuti 13. sajandit, aga teab Anseküla kihelkonna paar
sajandit hiljem (15. – 16.s) olevat
sündinud. On vist mitmeid
legende ja pärimusi, kuidas Anseküla kirik "nõiutud"
kohale olla ehitatud, aga Eldur Seegel teab neid kindlasti
siinkirjutajast paremini. Kahjuks ei ole õnnestunud temaga
käesoleva teksti koostamisel ühendust saada ja nii ei ole ka
põhjust siinkohal midagi pikemalt kommenteerima hakata.
Tänaste Torgu ja Salme valdadega sai küll ühendust
võetud, aga erilist entusiasmi ega huvi kodulooliste
küsimuste vastu see tänastes valla-ametnikes ei
tekitanud –
võimalik, et parajasti käsil olnud ettevalmistused KOV-ide
valimiseks seda tookord ka ei soosinud.
18.s andmetest sai Jämaja
kihelkonnas (lisaks pastoraadile) Torgu riigimõis (eespool
viidatud rootsiaja alguse dokumendis 21 ameti ja mõisa hulgas
viiendana kirjas olev Torkenhoff)
ning 4 rüütlimõisat (Kaunispe, Kargi,
Mõntu ja Sääre) kirja panna. Võib-olla tuleks
neile alles 19.s lõpul Anseküla järgi olnud Koltse
ja Mõntu ning Sääre mõisade liitmisega tekkinud
Olbrücki
mõis lisada, aga et sellega meie tabelisse allikaviiteid ei
lisanduks (kirikuraamatuisse ilmub Olbrücki nimi alles 19.s
viimasel veeramdil), ei ole sellel esialgu suuremat tähendust.
Külade
tabelis on tänasel Torgu vallal 22 küla kirjas ja seni on
vaid Kaavi ja Mässa külade puhul jäänud ebaselgeks,
mis ajast neist küladena rääkima hakati ja milliste
mõisade alt nende "juuri otsida", aga loodetavasti leiavad need
kõik kunagi kohalike
asjahuviliste poolt täpsustamist.
Anseküla kihelkonnas oli
18.s adrarevisjonide järgi kolm
riigimõisa ja teist sama palju eramõisu. Lõmala
mõis on hiljemalt rootsiajast Kuressaare magistraadile
kuulunud, aga selle varasem staatus ja suhe Lümandaga vajaksid
samuti koduloolaste täpsustusi. Kui väikest Anseküla
kirikumõisa ka nimetada, saaksime Sõrve noorema
kihelkonna puhul kokku kaheksast mõisast rääkida ja
vähemalt ühe neist on iga
tänane Salme valla küla (neid on tabelis 24) oma kunagiseks
valdajaks saanud. Selle juures on aga oluline märkida, et Salm ise
(milleks muuks kui Salme külaks tuleb seda arvata!) esineb
juba korduvalt nimetatud Rootsi kindralkuberneri fondi säilikus
947 oma taludega peale Holm Abraw'i (Abruka
saarelt nime saanud ameti) veel Paadla ameti (vt. Saaga kdr.161) ja
isegi Torgu ameti all. See tõik võiks kõigile
asjahuvilistele teadvustada, kui keeruline on pikemas ajalises plaanis
külade ja talude mõisalist kuuluvust kirjeldada,
rääkimata mingi
üks-ühese suhte olemasolust.
Suurim Anseküla kroonumõis oli ilmselt
Abruka saarelt nime saanud, aga oma keskusega Salmel olnud
mõis. Adrarevisjonides
kandis see üksus ikka Abruka saare (die publique Insul Abro) nime,
kuigi selle all loetleti üle kolmekümne arvestusüksuse
ennekõike Sõrve külade (Hindu, Salme
Üüdibe jt.) talusid ja tollaseid mereäärseid
hajatalusid
kuni Kuressaare linnani välja. Mari Tuuliku raamat "Abruka ajast
aega" toob asjasse mõnesugust selgust. Nimelt on Abruka
mõisat
märgitud juba Kalmari sõja (1611 –
1613)
järgses raportis ja 1618/1619. aastate Saaremaa halduskonna
majandusliku aruande raamatus (dokumendid Taani Riigiarhiivis).
Teatakse, et saarel hobusekasvandus oli,
aga püsiasustuse tekkimist olla karja- ja heinamaade
säästmise huvides välditud. Tuuliku väitel olnud
esimeseks Abruka alaliseks elanikuks kroonu metsavaht Frido Kristjanson
(1766 – 1838) ehk siis eespool juba
nimetatud Tingiste Priidu! Peale
selle teab Mari Tuulik kinnitada, et 1848.a on Abrukale uus rookatusega
mõisahoone ehitatud, kui Carl von Rose enampakkumisel 1021 rubla
eest 12 aastaks oli mõisa rentimise õiguse omandanud. Mis
samal ajal Salmel toimus, jäägu parem kohalike koduloolaste
kirjeldada
ja interpreteerida.
Tuleb siiski välja, et neljast väikesaarest (Abruka, Kesse,
Kõinastu ja Ruhnu) saaks tavamõistes mõisast vaid
Abruka puhul rääkida, kuigi omaette säilikutena
hingeloendeid on ka
ülejäänud kolme saare kohta koostatud ja Ajaloo-arhiivi
register on mõneti eksitavalt nii Kesse kui Kõinastu
mõisadest rääkinud.
***
Toodud põgus
ülevaade Saaremaa halduskorraldusest läbi teise aastatuhande
pakub vaid
üldpilti orienteerumiseks ja üksikuid üldteada
tõsiasju. Samas paistab meie maarahval (st. fellah-rahval) loomuldasa enne
surma suurem huvi oma juurte ja varem olnu vastu tekkivat, mille
rahuldamiseks ühelt poolt tänane "virtuaal-maailm" rohkelt
võimalusi pakub. Teisalt peab tõdema, et mida lihtsamaks
igasuguse
teabe hankimine muutub, seda raskemaks läheb selles infotulvas
orienteerumine. Sellepärast on käesoleva peamiseks
eesmärgiks olla mõnesuguseks teejuhiks esmase
teeotsa leidmisel ja selle põhisisuks on mõned
käesoleva lisana vaadeldavad tabelid
Saaremaa mõisade
tabel on ennekõike 18.s adramaa-revisjonide põhjal
koostatud ega sisalda enesestmõistevalt mitte kaugeltki
kõiki aegade jooksul siin eksisteerinud mõisaid. Nagu
juba eespool öeldud, on mõisade ajalugu läbi aegade
nii keeruline ja mitmepalgeline, et sellest annaks iga kihelkonna kohta
terveid raamatuid kirjutada ja neid on ka üllitatud. Viimasest
ajast võiks nimetada Eldur Seegeli raamatuid Sõrve kohta
ja hiljuti manalateele läinud Ülo Parbuse uurimusi Karja
kihelkonnast. Muidugi on palju teisigi, aga mingit bibliograafiat neist
koostama hakata ei ole käesolevas eesmärgiks seatud.
Igasuguguste klassifikaatorite seisukohalt on mõis
kõigepealt mitmetähenduslik (majandus- ja haldusüksus,
kultuurilooline objekt jne). Selle mõiste kadastrilisest
tähendusest rääkides peab rõhutama, et nagu
kihelkondade puhulgi saab mõisade fikseeritud piiridest
üksnes mõne kindla ajamomendi või lühema
ajavahemikuga seoses rääkida. Et tänaseks
mõisasde kadumisest juba kolm inimpõlve mööda
saab, mida tavaliselt sotsiaalse mälu kestuseks loetakse, siis
võib ehk mõisadega seonduva juba "päris" ajaloolaste
hooleks jätta, aga koduloolastele võiksid esmaseks
teejuhiks
pigem 18.s adramaa-revisjonid olla, mis on mõisade
tasemeni
Saagas leiduvate arhiivi-säilikutega lingitud. Peaks lisama,
et need kaks kõnealust tabelit on erinevail aegadel tehtud, aga
sisult kattuvad "Saaga spikrid". Erinevus on vaid selles, et
mõisade tabel juhatab 18.s mõisa kirjelduse alguskaadrile
Saagas ja märgitud on ka adramaa-revisjoni kui säiliku
lehekülje number, aga et paleograafias mitte kuigi kodus olevaid
huvilisi ennekõike külade ja talude nimed huvitavad, siis
on adrarevisjonide tabelisse lingitud hoopis mõsade
spetsifikatsiooni-tabelite ja vakuraamatute alguskaadrid.
Geograafilises mõttes on esmaseks teejuhiks oma juurte otsimisel
vist ikkagi külad. Loomulikult on küladki surelikud subjektid
nagu
kõik eluga seonduv, aga näiteks Muhu kihelkonna puhul
võib väita, et Statistikaameti 2000.a haldusüksuste
klassifikaatoris on peale noorte külade kõik viimase 3 –
4
sajandi Muhu külad ühel või teisel moel kajastatud.
See andis alust võtta Saaremaa külade
tabeliks nimetatud klassifikaatori Saare maakonna osa,
milles on ümarguselt 500 Saaremaa küla kirjas.
Neile on lisatud paarkümmand tänaseks kadunud küla, mis
18.s dokumentides juba vähemalt hajataluna figureerivad.
Külade tabeli puhul, kust huvipakkuvat küla vaid suhteliselt
mahukast tähestikulises järjekorras esitatud loetelust peab
otsima, võib kasutajatel tekkida soov ennast piirata
näiteks vaid mõne tänase valla küladega. Selleks
on veebikausta pandud lisaks käesolevas viidatule sama külade
tabel ka MS Exceli
failiformaadis, mille alla laadimisel saab kasutaja omale sobivaid
väiksemaid väjavõtteid tekitada nii, et asja sisuks
olevad hüperlingid kaduma ei läheks.
Vanemaid allikaid (kuni
17. sajandini) silmas pidades
oleks ilmselt otstarbekas külade tabelisse lisada siin vaid
"maksuametiteks" nimetatud varased halduskeskused ja ka
vaku-piirkonnad, mis enamasti mõne suurema küla nime
kandsid, aga seda oleks ehk alles siis mõtet teha, kui oma
kihelkondi (või mõisa-piirkondi) hästi tundvad
asjahuvilised aktiivselt ideega haakuvad ja pakutule täiendusi
ning parandusi tegema hakkavad.
Lõpuks jääb rõhutada, et kõik arvamused
ja ettepanekud kirjeldatud ettevõtmise
parandamiseks/täiendamiseks on alati teretulnud. Üksnes
kollektiivse töö tulemusel võib pakutud ideest ehk
kunagi praktiliselt kasutatav teejuht koduloo-huviliste tarbeks
kujuneda.
Oktoober – detsember, 2013; pisut
kohendatud kevad-talvel, 2015 ja viimati 2016.a suvel.
Ülo Rehepapp
papp@neti.ee; kõnetraat 657 2839