Selgitus
Laimjala valla Ruhve küla
mehest ja 20.s lõpu Tallinna Saarlaste Ühenduse esimehest
Paul Tammkivist jäi hulgaliselt arvutikandjale sisestatud
koduloolist materjali, mis nüüdseks on peale Pauli poja ka
Aldur Järvalti valduses. Viimaselt on siin avaldamiseks saadud Mui
küla Posti Mihkel Kommeli kaks mälestustekildu,
millised Paul Tammkivi oli kirja pannud pealkirja all
MIHKEL KOMMELI
MÄLESTUSED KODUKÜLAST. Mihkel Kommel (2.10.1889 – 9.01.1947) oli sündimud
Saaremaal, Pöide valla Mui küla Posti talus. Ta oli
kooliõpetaja Lümandas ja mujal, osales aktiivselt
poliitikas, olles Saare Maavalitsuses, Saaremaa Ajutises
Maanõukogus, Saaremaa õpetajate liidu juhatuses ja muudes
seltsides, aga ka äritegevuses. Elu lõpul elas Mihkel
Kuressaare lähedal Kudjapes oma talus.
17. septembril, 1945. aastal on Mihkel Kommel pannud paberile järgmised read:
Ometi viimati olen asunud
teie juurde mu mälestused, et teid jäädvustada. Teid
olen kandnud oma ajus juba aastaid, kuid ikkagi on olnud midagi,
mis takistas teie juurde asumast. Usun, et need takistused on
nüüd kõrvaldatud ja võin rahus
töötada. Ma kannan teid siia paberile mitte selleks, et neid
kunagi trükkida, et neid ilma ette kanda nagu teevad seda siitilma
suured, vaid ma märgin neid iseomale, oma lähematele
omastele, et nemad teaksid kuidas kõik oli ja sai. Need
mälestused on mu pihtimus ja ma olen otsekohene, püüan
hoiduda liialdustest, püüan hoiduda valest. Teie olete mulle
armsad, te mu mälestused. Teie hoidsite mind nii mõnelgi
hetkel elu küljes ja ma olen õnnelik, et võin teie
juure asuda. Kas jõuan teiega lõpule?! Ei tea. Olen
raskelt haige ja kahtlen tõsiselt teie lõpuleviimise
juures. Kuid see polegi tähtis … kuhu jõuan.
1. Mui küla
Kui asetada Väikese
väina veer, Tornimäe vene kirik ja Uuemõis ringile,
siis seisab selle ringi keskel Mui küla, mu sünniküla.
Mui külas oli kümme talu ja need olid Uuemõisa
kroonumõisa talud. Minu sünni ajal ei olnud taludel
mõisaga enam vähematki asja, sest talude päriseks
ostmine oli alanud juba mõni aasta enne minu sündimist ja
nüüd tunti ainult renti, mis tuli maksta vallamajja ja sealt
toimetati see rent riigi renteisse. Küla 10 talust asus 6 talu
üheskoos ja moodustas Suureküla – Olli, Reinu,
Pärdi, Andruse, Reinu-Aadu ja Posti. Tooma oli alles mõni
aasta enne minu sündi kõlast välja viidud põhja
suunas, seisis üksikult, kuna Jaani, Tiidu ja Reedike, mis asusid
põhja-hommiku suunas nn. põldetaga, on nähtavasti
seal asunud põliselt. Neid kutsuti põldetagusteks,
Koeramäe, ka Hurdamäe meesteks.
Põllud, kuigi tolajal veel kive täis, olid head
ja andsid rahuldavat, isegi head saaki. Talude suurus 33–42
tiinu*, sellest põldu 8–10 tiinu, karjamaad-heinamaad
10–12 tiinu. Omal ajal oli Mui külale antud ka metsa, kuid
see asetses Põitse mäel Mustjala vallas 60 km eemal ja
seisis pea kasutamata. Seegi ei olnud mõni mets, vaid sealt
võis saada ainult põletispuid või tulipuid, nagu
tol ajal nimetati. Metsa ei olnud kodu lähedal sugugi, välja
arvatud Reedike talu, mille põlluveerel oli vast 1 dessatiin
lehtpuumetsa, mis oli siis ka lähema ümbruse ilutsemise ja
mängupaigaks. Siin kasvasid kased, haavad, sarapuud, päris
tugevad puud ja seal oli nõiduslikult ilus.
Talud olid põliselt olnud ühe ja sama sugukonna
käes (peale Jaani talu) ja see näitab, et elu oli Mui
külas mitmeti parem kui mujal, kus peremeeste vahetus oli alaline
nähtus.
Maapind on Muikülas künklik, kusjuures madalamad
kohad on eriti mullarikkad ja seega ka viljakandvad. Pärast
nimetati küla nisukuningate maaks, kuid tol ajal oli muidugi
kõik teisiti.
Parim talu suures külas oli Reinu-Aadu, eriti oma
tasaste, madalate põldude poolest. Talupidajaks oli juba siis
Andrei Trull, kes ka veel praegu, kui kõige vanem Mui küla
peremees, elab ja on 86 aastat vana. Mäletan ka veel tema isa, kes
aga juba 50 aastat tagasi suri, kuna ema alles aastat 15 tagasi suri
umbes 90 aasta vanuses. Andrei on tagasihoidlik arukas mees, kes 1905.
aastal oli Uuemõisa vallavanem ja oma tasakaalukusega aitas
kaasa nende raskete aegade möödumisele. Andreil oli hulk
vendi ja õdesid, kes kõik noorelt surid.
Vend Mihkel jättis eriti noorelt oma perekonna maha ja
lesel oli väga raske oma 4 poega ja 1 tütart kasvatada.
Kuressaares kasvasid nad meheks ja kõigile andis lesk ema
korraliku hariduse.vanem poeg Aleksander lõpetas Peterburi
Õpetajate Instituudi, järgmine, Anton, Pihkvas
maademõõdu kooli, kolmas, Julius, oli postiametnik ja
neljas, Vassili, metsahärra. Tänapäeval on neist
järgi jäänud ainult vend Julius, kes pärast
maapidajaks hakkas, kuna teised vennad on kõik manalasse
varisenud.
Andreil omal oli 2 poega, kelledest vanem (juba 60 aastane)
peremeheks saamist ootab, kuna noorem 1920. aastal noore andeka
gümnaasiumiõpilasena tüüfusesse suri. Andruse
talu on pidanud ka nn. vakumehed (kohalikus murdes vakemehed). Siin on
elanud ametimehed, kes endisel ajal tähtsat osa etendasid. Need
olid vahemehed valla ja mõisa vahel juba rootsi ajal
(põllumajandusjuhid, usaldusmehed). See omal ajal tähtis
sugu on välja surnud. Praegu kannab seda nime ainus ligi 70 aastat
vana Andruse Aadu poeg Villem, kes on sündinud kurttumm ja
vanapoisina hauda läheb. Tema õde Anna kannab Kivi nime,
kelle mees Mihkel oli sissetulnud mees. Poeg Aleksander Kivi on
praegune kohapidaja, kuna Aadu kaks venda samuti lasteta surid. See
olevat needus, sest oma vakumehe ametit ei olla need Andruse peremehed
omal ajal mitte küllalt ausalt ja erapooletult pidanud. Andruse
Aadust räägiti kui mehest, kellel omal ajal ka mitusada rubla
pidi riigipankas olema.
Pärdi talu pidasid Reek’id ja siit tuleb ka tuntud
kindral Reek’i esivanemaid otsida. Peremees Aadu oli suur
kõrtsisõber, tema pojad Anton ja Vassili jagasid talu
pooleks, kuid ees seisab jällegi vististi ühendamine, sest
kummalgi neist ei ole lapsi.
Reinu talu on samuti naiste läbi ühe sugukonna
käes olnud, kuna mehed on olnud sissetulijad. Pärdi ja Reinu
talude põllud olid samuti väga head. Külast
väljakolinud Tooma talu on kuulunud Mui nimelistele meestele. Talu
pidajaks oli Mihkel Mui,väga arukas, kuid laisavõitu ja
haiglane mees, kellel oli suur hulk lapsi. Poeg Aleksander oli tuntud
kommunistlik tegelane, kes istus 16 aastat vanglas ja 1941. aastal,
saksa okupatsiooni ajal, mõrvati. Mihkel oli ka kaubamees, oli
ühe viimase sumplaeva omanik ja vedas elusaid angerjaid Riiga.
Olli talu peremees Mihkel Oll oli joomamees ja ka jutumees.
Jäädvustas oma nime külarahva seas sellega, et ta
muuseas ka varastas ja iga paari aasta tagant ka mõni kuu
vanglas istus. See vargus oli väga omapärane. Ta vaatas
võõraid mõrdu, tõi ära mõne
koorma mõisa heinu, võttis mõrravaiu jne. Seda ei
pandud talle iseäranis pahaks, sest ta kinnitas, et tal on sarnane
tõbi ja rääkis suure heameelega ise oma
sissekukkumistest ning vangla elust. Ka Olli talu on jagatud Mihkli
pojapoegade vahel pooleks.
Jaani Mihkel Täht oli ainus uustalunik külas, kes
noores põlves oli teeninud Uuemõisa rentnik Eikfussi ja
pärast oma perekonnaga oli võtnud Jaani talu. Talu oli
üks vaesemaid külas, põllud kõrged ja
vähese viljasaagiga, hooned vanad. Mihkel pärandas talu oma
pojapoja Ottile, kellest samuti talupidajat ei saanud, nii et talu ostu
teel uute omanikkude kätte läks.
Tiidu Juhan Kaal oli omapärane mees, keda teised
talunikud heameelega ei sallinud. Juhan kandis kraed, kalosse ja
hõbenupuga keppi, käis igal pühapäeval Pöide
kirikus ja säärased uhkused olid ometi lubamatud, sest kraed
ja kalosse ei kandnud ükski talunik ning ta oli nagu valge vares
teiste hulgas. Juhani enesetunnet tõstis muidugi ka see, et ta
poeg Anton oli linnas rentei ametnik ja tuli mõnikord isa
vaatama kui päris suur saks. Vanemast pojast Aleksandrist sai
talupidaja, oli põllumeeste saadik Riigikogus ja
küüditati 1941. a. Venemaale. Lastele püüdis ta
anda haridust. Poeg Anton on agronoom ja tütar Aira on tuntud
ajaleheinimesena.
Ka Reedike rahvas Loo’d olid elurõõmsad
inimesed. Talu hooned asusid Reediku mäel, kust alla vaadates
paistsid Muiküla heina- ja karjamaad ning veidi eemal Väike
väin. Üle väina paistis Muhu nagu peopeal. Laialdased
roolahed väina veerul andsid sellele vaatele erilise ilu ja
võluvuse. Reedike rahvas oli mängu- ja lauluinimesed.
Mäelt kostis alaline laul ja viiulimäng. Peremees Priidu
kannad kadusid laia maailma. Mihkel oli Peterburgis laevaehituse
meister, Anton ja Aleksander kolisid Ameerikasse. Reedike mehed surid
noorelt. Priidu poeg Villem oli eriti elurõõmus kuju, kes
1918. aastal ka vallavanem oli , pärast mitmes ettevõttes
valla piirides tegutses ja noorelt suri.
Jääb üle veel minu isatalu Posti. Ka siin
elasid minu esivanemad põliselt. Kuigi perekonna traditsioon
kinnitab, et minu vanavanaisa Posti Priidu olevat umbes 150 aastat
tagasi siia asunud Nenu mõisast, näitavad Pöide kiriku
raamatud, et see sugu juba Põhjasõja järel siin on
elanud. Talu on siiski uuemaid külas ja olevat eraldatud Andruse
talust üle väina postivedajale. Sellest ka talu nimi. Posti
talu pidajaks on olnud Priidu s. 1792, sur. 1861, poeg Jaak
(1815–1885), minu isa Aadu (Aleksei) (1851–1906), poeg
Anton (1877). Jaak on olnud oma aja kohta tähtis mees: oskas kirja
ja oli kihelkonna kohtumees. Jaagu aega olid ehitatud ka kõik
Posti talu hooned ja need olid palju suuremad ja nägusamad kui
naabritel. Ehitamine meil pidi olema üldse nagu selle aja haigus.
Jaagu aegu on siin olnud ka sugukonna siirdumine vene usku 1847. a. Ka
on Jaagu aegu aset leidnud priinimede andmine (1819).
Isa Aadu (Aleksei) oli tugevalt ühiskondline loomus.
Olgugi, et ta haridus oli väiksem kui vanaisa Jaagul (usuvahetuse
tulemus) oskas ta ka kirja ja oli korduvalt valla ametites. Ta oli
püüdlik ja kokkuhoidlik mees. Ka tema ehitas peaaegu
kõik talu hooned ringi, laiendas ja ajakohastas neid ja mis
iseäralik tolleaja oludes, ehitas nn. häärberi
või õuemaja oma perekonna elamiseks, missugust nähet
meie mail vaevalt näeme. Selle häärberi otsas asus suur
tuba, kus küla lapsed koolis käisid ja saadav üür
oligi nähtavasti põhjus, mis sarnast hoonet sundis ehitama.
Peale koolitoa asus siin köök ja elamistuba. Hoone taga asus
õunapuuaed hulga õunapuudega, mis nähtavasti juba
Jaagu aegu sinna oli istutatud. Hoone oli pliida ja korstnaga, kuna
naabritalud olid tol ajal veel kõik suitsumajad. Koolmeister
Aleksander Nurk ehitas pärast ise „külavahele”
uue koolimaja ja isa müüs häärberi hoone asudes ise
vastehitatud taluhoonesse (1896). Ka see ei olnud tavaline talu
elumaja, sest peale rehetoa oli siin veel suur koda ja tervelt 3 suurt
kambrit elamiseks. Need kambrid olid küll külmad, kuid nemad
pakkusid siiski laia elamise võimalust, eriti suvel. Elamine
sündis muidu küll rehetoas, kus asus suur reheahi, pliit ja
soesein. Siin asus ka pere isa-ema voodi. Pea veerandi suurest
rehetoast võttis oma alla reheahi, mille kohta öeldi, et
see on üheksa muhulasega mõõdetud.
Posti talu õuest käis läbi nn. talvetee ja
sellepärast olid talvel alati majas öömajalisi,
peamiselt muhulased, ju neid siis kunagi tervelt üheksa meest
ahjul magas. Ahi oli suur paekivimürakas, mille keskuses oli
ümarik ruum, nii et vaka leiba (umbes 50 kg jahu) võis
korraga sisse panna. Ahju ees asus kolle, kuhu 2 suurt pada
võidi õlletegemiseks üles riputada. Suits tuli
muidugi tuppa ja läks sealt ukse kaudu välja rehalasse. Toa
põrand oli laotud laiadest paelahmakatest. Ahju ees oli suur
kivist seatoidu nõu – kivert. Toas oli veel
söögilaud ja mõni õlepõhjaga tool. Laua
kohal akna all rippus väike lamp, mis õhtuste
tööde ajaks kesktuppa riputati ja mille ümber siis
naised ketrasid, mehed mõrda kudusid ja lapsed õppisid.
Peeruhalud olid küll veel parsil kuivamas, kuid neid tarvitati
ainult harukordadel.
Kambrite mööbliks olid samuti valged värvimata
puuvoodid, kaetud ruuduliste kodukootud vaipadega (sõbadega) ja
mõni puupink ning tool. Seintel oli mõni pilt: keiser ja
proua, kuidas kolm inglise kindralit buuride eest jooksid, kõik
maailma valitsejad ühel pildil. Pildid osteti laatadelt või
ümberkäijatelt raamatukaupmeestelt ja maksid 5 kopikat
tükk. Pildid kinnitati naeltega puuseinale ilma raamide ja
klaasideta.
Peale piibli ja lauluraamatu leidus majas veel jutluse
raamat, mõned palveraamatud ja isegi „Jenuveeva”,
„Õnnetu Hirlanda”, „Must roos”,
„Apolonius”. Ei puudunud ka „Tasuja” ja
„Villu võitlused”. Veel oli üks raamat vanas
kirjaviisis ilma kaanteta ja nimeta, mis koosnes värvikatest
jutukestest ja mille kohta keegi ei teadnud rääkida kust ja
millal ta majja sattunud. Esimene lugu kandis pealkirja
„Vanna” ja tagapool olid „Ühe Torgu mehe
kirjutud paberi lehed”. Seda nimetut raamatut uurisin suure
huviga ja alles pärast selgus mulle, et see oli Luce
„Saaremaa juto ramat I”. Külast toodi alati
raamatutele lisa ja nii loeti siis Suve Jaani „Venne süda ja
Venne hing ehk Suve Jaani mälestused suurest prantsuse
sõjast”, Vürst Gabrieli, Suvorovit, Vürst
Taaveti pojast ja „Maa, kus Jeesus elas”. Ka loeti meil
ajalehti ja see oli J. Kõrvi „Valgus”, mida paari
teise talumehega ühiselt telliti ja loeti. Varem oli isa tellinud
„Sakalat”, kuid mina seda ei mäleta, ainult
üksikuid koltunud lehti, mida suure au sees peeti. Jakobsonist ja
tema „Sakalast” räägiti üldse suure
hardumusega, isegi salmikene oli selle kohta:
Meil tuleb
iga nädala
Sealt Viljandist
üks Sakala.
Isa oli läbi ja
lõhki Jakobsoni mees. Nüüd ootas Jakobsoni ja
„Sakalat” Korv oma „Valgusega”. Isa oma
haridusega jäi vanaisadest kaugele maha. Vene usku minek oli
vabastanud lapsed sunduslikust koolist ja see andis ennast valusasti
tunda. Ta oma sõnade järgi oli ta ainult mõned
päevad Abe Laasu juures koolis käinud. Kuid suur loomulik
mõistus ja teadushimu tegid teda siiski väljapaistvaks
meheks. Ta rääkis päris ladusalt vene keelt ja oskas
isegi saksa keelt, kuid need oli ta omandanud sarnasel viisil, et oli
pidanud sulaseid, kellest üks vene ja teine saksa keelt oskas ja
neilt oli ta siis need keeled omandanud.
2. Isikuid ja
mälestusi lapsepõlvest
Mulle näib, et see aeg
algupäraste isikute poolest palju rikkam oli, kui
tänapäev. Olgu neist lähemalt mõni sõna.
Kõigepealt Valgepea Reet Reedike mäelt. Talle oli
miskisugusel kombel sündinud majake Reedike talu krunti,
mäele, omaette, kus ta üksildase vanatüdrukuna elas. Ta
ketras talunaistele villa, takku ja lina, kudus kampsuneid, sokke ja
kindaid, kuid see näis nii kui muuseas, mitte puuduse pärast,
vaid lõbu pärast. Oli ju Reeda poeg Peterburis peauulitsal
rätsepaks, kus ta pidi töötama Reeda jutu järele
mitmekümne selli ja töölisega, ta pidi olema koguni
keisri rätsep. Poeg ei unustanud nähtavasti oma ema ja saatis
talle sagedasti raha ning muud, millest tolleaegne Peterburi rikas oli.
Majake oli puhas ja seal valitses kõige rangem kord,
kuid Reedu pealõbu oli siiski külaskäimine ja uudiste
edasikandmine. Reet ei olnud harilik Plära-Lära Leenu, kes
külas poiste-tüdrukute vahekordi ja perekonnasaladusi edasi
kandis, vaid Reedu juttudes oli midagi münchausenlikku. Ta valetas
nii, et vale ka lapsele äratuntav oli, kuid seda tegi ta niisuguse
veendumusega ja enesetundega, et ise vähemalt oma
tõelikkuses põrmugi ei kahelnud.
Nii kiitis Reet kui hea nägemine tal noores
põlves oli olnud. Ta oli näinud Reedike mäelt (4 km
Pöide kirikust) kuidas sääsk Pöide kiriku tornis
haigutas. Ta rääkis kuidas ta suurel näljaaastal 1869
oli Orissaare sõjas käinud, kuidas tuhanded inimesed
tahtnud Saaremaalt välja rännata tühjale maale, kuidas
need kõik Orissaarde kokku tulnud, kuidas parunid neid palunud
paigale jääda, lubanud maainimeste elujärge parandada,
kuid kuidas väljarändajad seda ei uskunud ja kuidas viimaks
lahinguks läinud väljarändajate, parunite ja nende
käsilaste vahel kus Reet ise agarasti kaasa löönud.
„Sukk tõmmati jalast ära, aeti kivi suka pöida
ja sellega anti parunile pähe”. Verd olnud poole
säärde ja tapetuid ning haavatuid lugemata.
Reedu jutuannist oli osa saanud ka poeg, kes tõesti
mõnikord Reedikemäele tuli oma vana ema vaatama. See oli
tore keskealine mees, uhkelt riietatud ja mitme poja isa. Ühe
niisuguse kodumaal viibimise puhul oli ta naabritallu pulma kutsutud,
kus ta oma lõbusa jutuga kõigile nalja tegi. Pruudi
kodust peigmehe juure sõites oli ta tõesti talu vankris
natuke põrutada saanud ja siis oigas nagu suremisel. Ta olla
teel kümmekonna küljekonti puruks muljunud ja neli-viis
tükki pealuud. Poeg armastas mõni nädal ema juures
juua, külameestele Peterburi uudiseid rääkida ja kadus
siis jälle mitmeks aastaks. Kes poja isa oli, seda ei teadnud
keegi, kuid Reet rääkis pojast suure hardumusega, pojast ja
pojalastest.
Pojapoeg teenis keiserlikul jahil
„Põhjatäht” ja sai keisriga iga päev
kokku. Kui keiser merde suplema läks, siis valvas poeg keisri
riideid, katsus keisri mütsi pähe, mis talle paras oli ja
leidis keisri vestitaskust 20 kopikat. Kui poeg pärast isale
kiitis, et keisri müts talle paras on, siis oli isa naerdes
ütelnud: „Selleks ei pruukinud sul küll keisri
mütsi pähe panna, sest on lõpuks müts minu tehtud
ja pea on tal tõesti nii suur kui sinul, nr. 52, ühed
ahvipead mõlemad”.
Reet oli jumalakartlik, kuid see oli kuidagi
kombetäitmine. Kirikus käis ta küll igal
pühapäeval ja seda enamasti paljajalu, kingad turjal,
kuuesaba põlvedeni üles keeratud. Kirikutee oli Reedu jutu
järele muidu „käde võtta”.
1906. a. algul, kui minu isa suremas oli ja mitmesaja pealine
karistussalk Uuemõisa vallamajas „korda loomas” oli,
tuli Reet meile ja rääkis, kuidas maailma lõpp tulemas
on. Keegi ei kuula enam valitsuse sõna, sõjavägi
tapab ja peksab, mille peale minu isa tähendas, et meie küll
seda ilma lõppu veel ei näe. Reet sai kurjaks ja hakkas
noomima et kuidas inimene, kes suremas on, sarnast juttu võib
rääkida. „Sa lähed lausa põrgumerre
vanakuradi noota vedama”. „Mis mul viga minna”
ütles isa, „su oma vend sääl uisu kipriks.”
Sest oli ju Reedu vend mõni aeg tagasi vägivaldselt oma elu
lõpetanud. Reet ei osanud muud ütelda, kui: „Jah,
siis on teil seal seltsim.”
Teine alaline talu võõras oli Sepphaamer.
Sepphaamer oli vana, kaugelt üle 80 aasta vanakene, kes liikus
talust tallu oma valges kasukas, säärsaabastes ja
talvemütsis. Ta oli noorpõlves olnud talunik, muidugi
rentnik, sest pärisperemees oli tol ajal alles tundamatu seisus.
Tema talu oli õnnetul kombel sattunud sarnase õnnetuma
koha peale, et talu värava vastas seisis Levala kõrtsi uks
ja sinna oligi talu vara aegamööda kõik veerenud
jättes peremehele ainult kasuka ja paari saapaid. Sepphaamer oli
nüüd vallavaene, nagu neid tol ajal kümnete viisi valdas
ringi käis, kuid sarnane vaene, kes ise ennast selleks ei
tunnistanud. Sepphaamer kobis tallu ikka sööma ajal ja tema
harilik kõnekäänd perenaisele oli: „Perenaine,
võtke võimalik olla pakkuda mulle üks taldrik
suppi.” Kohe võttis ta aga seapõiest koti seest 2
kopikat ja pani selle lauale. Selleks ajaks, kui supp söödud
oli see kaks kopikat jällegi Sepphaamri kottis tagasi.
Ükskord oli peale Sepphaamri meie talus ka teine kerjus
öömajal, kellel juba varem oli vihk õlgi
põrandale laotud ja kui perenaine hädaldades ütles:
„Kuhu ma sind nüüd magama panen, sa pead otsekohe siia
teise juurde minema” sai Sepphaamer nii vihaseks, et jalamaid
uksest välja läks ja mitmel kuul oma nägu ei
näidanud. Ukse vahelt hüüdis ta veel: „Sa tahad
mind panna kerjustega kokku magama, see ajab mind täisid
täis”, sülgas ja läks.
Sepphaamer oli isik, kes maksva korraga põrmugi rahul
ei olnud, see oli revolutsinäär kõige tõsisemas
mõttes, kes ei väsinud silmapilgukski maksvat korda
mahategemast ja uut ootamast. Ta luges vahetpidamata, kui palju iga
inimene peab maksma riigimaksu tubaka, tuletikkude, tee ja viina pealt,
kuidas see kõik läheb suurte isandate ja peamiselt keisri
ülalpidamiseks ja lõbustamiseks, kuidas talurahvas peab
äärmises viletsuses ja puuduses elama, aga kuidas talurahvas
rumal ja harimata on ja sellest kõigest midagi aru ei saa.
1894. aasta sügisel, kui keiser Aleksander III suri,
tuli Sepphaamer hilisõhtul meile ja rääkis, kuidas see
joodik ja lakekrants viinaga on oma hinge ära võtnud ja
kuidas tema vaimuhaige poeg peab nüüd suurt Venemaad
valitsema, kuid kellest ei saa Venemaa valitsejat, sest et Venemaa
selle haige lapse jaoks liiga suur on. Minu isale, kes väga
keisritruu oli, ei meeldinud sugugi Sepphaamri jutud, kuid vähemgi
vasturääkimine ärritas Sepphaamri nii üles, et ta
jalamaid uksest välja pühkis ja paaril aastal oma nägu
ei näidanud. Mis tegi Sepphaamri nii sapiseks, kust sai ta aluse
sarnaste mõtete tekkimiseks ja levitamiseks on mulle
tänapäevani mõistatus. Kuid üks on kindel,
Sepphaamer oli revolutsionäär, sihikindel ja teadlik. Tema
pojapoeg oli 1905. aastal Loona valla sekretär, sai kuulsaks
samuti oma punase meelsuse pärast, istus kolm aastat kindluse
vanglas ja rändas pärast Ameerikasse.
* Tiin ehk tessatin ehk dessatiin (murretes ka tessand,
tessandiin, tessantiin) on vana pindala ühik. 1 tiin on 2400
ruutsülda või 6 tallinna vakamaad (1,0925 hektarit).
Järelsõnaks
2017.a mais võttis siinkirjutajaga
ühendust keegi Mikhail Trooll'i nimega mees Inglismaalt ja peagi
selgus, et tema 3. põlve esiisa ehk vaarisa oli
Muiküla Reinu-Aadul 1888.a sündinud Anton Trull.
Nii-siis on see 1826.a Talila Laasul Uuemõisalt saadud
priinimi Ühendkuningriigis tänaseks kuju Trooll võtnud! Selgub, et
Muiküla Posti Mihkel (1889 – 1947) siiski eksis, kui ta oma
mälestuste 1. osas Reinu-Aadu Andrei noorelt
tiisikusse surnud venna Mihkli kõik pojad (peale talumeheks
hakanud Juliuse)1945. aastal manalameesteks tunnistas, sest
väidetavalt on Posti Mihklist vaid aasta vanem Anton Trull Minskis
alles 1979. aastal surnud! Selle kinnituseks soostus nüüdseks
Inglismaale jõudnud Mihkel siin ka oma vaarisast 1960-ndatel
Minskis tehtud foto avaldama.
Ülo Rehepapp, 3. juunil, 2017