Päelda
Päeldas ulatuvad
absoluutkõrgused merepinnast keskmiselt 20 meetrini ja ilmselt
jõudis siia kanti peale Litoriinamere taandumist ka esimeste
toonast arhipelaagi külastanud korilaste jalg, aga üksikasjus
jääb sellega seonduv meile küllap alatiseks suuresti
teadmata. Isegi selles puudub selgus, kes ja millal siin omale midagi
maalinna-taolist üritasid rajada, mille jälgi omaaegsel Juri
põllul viimati 1983.a uuriti (vt. ka A. Rullingo. Muhumaa. 2001,
lk 135). Külast edelasse jääval
Selja mäel on iidsed rannavallid muidugi mõne aja veel
jälgitavad, kuid lõpuks teeb aeg oma töö
nendegagi. Märkimisväärne on, et kuigi
piirkonda võiks eeldada Muhu vanima püsiasustuse
alaks, ei ole siit (erinevalt naaberküladest) konkreetse
varase imimtegevuse jälgi nimetada ei Holzmayeri ega ka
hilisematest aegadest (arvestamata V. Lõugase poolt linnusevalli
varingu alt 1983.a leitud söe ja keraamika jälgi). Vaid
Pühati nimi
kinnitab Maavalla Koja inimeste usku, et Sepamäest ida-kagu poole
jääv ala muistset pühapaika kujutab.
Muististega seoses peaks veel nimetama, et Päelda
küla läheduses on teada üks kolmest
Muhu noorema rauaaja kiviringkalmest. See asus küla
endisel karjamaal Rinsi kirikust ida pool, kus Saaremaa omaaegse
muinsuseharrastaja Jean Babtiste Holzmayeri teatel olnud hulk
kivivaresid,
mis hävitatud suuremalt jaolt 1868-69. aastal, kui hakati korjama
kive väinatammi ehitamiseks. 1872. aastal avas Holzmayer
Päeldas 9 varet, millest ühes olnud hulk panuseid, teistest
ei ole ta aga midagi leidnud. Esimene vare olnud ovaalne, pikkus 3,5
meetrit, laius 3 meetrit ja ääre moodustanud umbes poole
meetri
suurustest kividest ring. Söekihist on siin leitud pronkstraadist
kaelavõru katkendeid, hõbedast oimu- või
kõrvarõngas, 6 väikest ümmargust
hõbelehte, väike hõbedast rõngassõlg,
pronksist hoburaudsõlg, rinnakee katkendeid, spiraaltorukesi,
mässitud varrasaheliku osi, kaks luku katkendit ja anglosaksi
hõbemünt (Ethelred 978 -- 1016). Kõik leiud olid
põletamisjälgedega. Panuste seas puudusid relvad, küll
aga oli rohkesti hõbeesemeid ja ehteid. Nende järgi on
arvatud, et sellesse kiviringi üks üsna jõukas naine
oli maetud. Esemete põhjal otsustades hinnatakse see matus
12. sajandi lõppu või 13. sajandi algusesse. Sepa
mäe juures on olnud veel ajaloolise aja matmispaik, kust ühe
luustiku juurest on ka rootsi raha (Erik XIV) leitud.
Vana Päelda põlisküla on jälgitav 1645.
aastast, mil tol ajal Tamse vakusesse kuulunud küla neljal ja
poolel adramaal oli 6 peremeest, kelledest Sallo Villem ja Weski Laes kandsid ühiselt
koormisi. Huvitaval kombel ei ole selleaegsete peremeeste
järglased enam sugugi ära tuntavad 1674.a
üleandmisaktis, kuigi talude arv on vaid kahe võrra
kasvanud. Hoopis paremini on seostatavad selle akti ja 1695.a
kaardi-eksplikatsiooni peremehed; kaardilt aga näeme, et küla
koosneb kahest eraldi seisvast talude grupist.
Enam-vähem hilisema küla kohal oli sel ajal 5 talu,
milledest kaks põhja-loodepoolset – Melgo
Andrus (nr.1) ja Wana Kobia
Hans (nr.3) peale katku (nagu ka kogu kirdepoolsem 4 taluga
külaosa) sootuks taastamata jäid!
Esimese lisanime põhjal võib spekuleerida, et Andrus ehk
kuidagi Paenasega sugulane võis olla, sest Paenasel
olid Melke- või Melgo-nimelised talud samuti
läbi terve rootsiaja
olemas, aga kumba küla sellenimeliste algkoduks tuleks pidada,
seda on üpris lootusetu välja selgitada. Selgub aga, et pool
küla on rootsiajal pärastisest külaasemest üle
poole kilomeetri kirde pool olnud, ulatudes nüüdse
Sepamäe kalmistu lääne-ida-suunalisest teljest ehk isegi
Kapi poole. Selle juures peaks osundama, et kõige
põhjapoolsemat talu nr.9 märgitakse eksplikatsiooni-tabelis
hoopis pastoraadile kuuluva Raso
Niggo taluna ja selle järgi tuleks arvata, et
Levalõpma Tooma eelkäija rootsiajal hoopiski Päeldas
oli!
Orienteerumisks on rootsiaegsele kaardipildile MapInfos lisatud
kaardikiht mõne hilisema kohaga, mida musta viisnurgaga
punkt-objektid kujutavad. Selle juures on skaneeritud kaardipildi
MapInfos registreerimisel lähtepunktideks võetud peale
kaardil kujutatud Liiva kiriku, selleaegse Soonda küla keskpunkti
(eeldusel, et see enam-vähem ka hilisema külatuumiku keskele
jäi) ja pastoraadi armuadra ehk pärastise Levalõpma
Ritsu ka ühe tänase Päelda punkti koordinaadid. Selleks
oli valitud punkt Mardi ja Laasu vahelisel külatänaval ja see
üsna suvaliselt rootsiaegsele kaardile kantud. Tulemust
võib Päelda (ka Männiku- ja Lepiku-perede ning Targa)
jaoks rahuldavaks pidada, sest me ei tea, mida Jurist umbes 300 meetrit
ida pool oleva alaga on üldse märkida tahetud (arvatavalt
siiski muistse maalinna ala?!) ega ka seda, kui "täpsed"
üldse maalinna punkt-objektina siin märkivad koordinaadid
olla võiksid!? Loodetavasti on Päeldat tundvatel inimestel
selle kaardipildi juures siiski mõtlemisainet.
Varasema kohta peaks lisama, et 1674.a kuulus küla selleks
ajaks rajatud Tamse mõisale, aga 1695. aastal juba vastrajatud
Nurme mõisale.
Põhjasõja ajal on aga küla täies
ulatuses tühjaks jäänud ja pärastised kolm talu
said omale
uue asustuse alles 18.s teisel poolel. Nii ei ole siin põhjust
hakatagi kolme hilisema talu rootsiaega ulatuvast järjepidevusest
rääkima. Kõik viis 18.s adramaa-revisjoni loetlevad Nurmische Bauren'ite rubriigi Dorff Pädla all vaid 13
söötis arvestusüksust, kusjuures viimaseks kolmeks
üksuseks on rootsiajal riigistatud Kapi mõisa kolme endise
peremehe maad. Nüüd võib tähelepanelik lugeja
küsida, et kuidas 9-st rootsiaegsest päelda talust ikkagi 10
üksust sai (seda enam, et Raso
Niggo järglased hiljem Levalõpmal olid), aga
sellega seoses märgime, et peale Lauri
Jako Tõnise (kaardi nr.5) ja Lauri Jako Mardi (nr.6)
üksuste esines adra-revisjonides veel sama lisanimega Niggo üksus ja lisaks Melko Andruse (nr.1)
arvestustalule oli lõpus veel Melko Jaani veerand adramaad kirja
pandud, aga uue võimu raamatupidamise klapitamine rootsiaegse
arvestusega ei ole siin meie peaeesmärk.
Päelda taasasustamine toimus Kapi ja Kantsi mõisade
konkurentsis, millele 1770-ndatel liitus veel Nurme mõis.
Esimesena on 1767. aastaks Kapi mõis asustanud rootsiaegse Laure Jack’u talu (1698.a
kaardil nr.5) ilmselt Tupenurmest pärit Mardiga (~1732 –
1802), kes on Päelda VAGAde esiisa. Seejärel paigutas Kantsi
mõis oma Diedrik’u poja Laasi (~1713 – 1802)
Viirakülast rootsiaegse Pehrni
Tönnis’e maale (kaardil nr.2) ja sündis Laasu
ning nähtavasti Nurme mõis asustas rootsiaegse Koggela (ka Kohola) Matsi maale (kaardil nr.4)
seni teadmata päritoluga Juri (~1704–1779) – PEEGELite
esiisa. Kõigi kolme talu hooned paistavad uutele kohtadele
kohtadele ehitatud, mis peale nii pikka peremeheta olekut ka üsna
loomulik on.
1778.a Nurme mõisa vakuraamatus kuuluksid nagu kõik
kolm Päelda talu Nurme mõisale, aga seda ei saa vist
väga tõsiselt võtta, sest esimeses hingeloendis
1782.a on Mardi ikka veel Kapi mõisa ja Laasu Kansi mõisa
järgi ning Päelda kolm talu kuuluvad igaüks erineva
mõisa alla! Segadus lõpetati sellega, et 1800. aastaks on
kõik kolm talu Rinsi mõisale (Grabbenhoff) arvatud, kuhu
nad mõisamajanduse lõpuni jäidki. 1842.a
“degradeeriti” mingite normatiivide põhjal Kapi ja
Rinsi mõisad pool-mõisadeks ning arvestust peeti edaspidi
ühe Kapi-Rinsi kogukonnana, kusjuures Päelda oli Rinsi
“poolmõisa” ainus küla.
Taasasustatud Päelda jäi üheks väiksemaks
külaks Muhus ja on öeldud, et Rinsi valla (pere)mehed
mahtusid kõik ühe kasuka alla magama. Mõisavaldade
liitmise järel hakkas Päelda kuuluma Hellamaa valla alla.
Päelda talude suurus on olnud küll mõnevõrra
suurem Muhu keskmisest – enne talude poolitamisi ja muid jagamisi
olid Päelda talud 63—76 hektarit.
Talude jagamise tulemusena tekkis külas lisaks kaks pooltalu.
1900. aasta paiku tekkis Laasu talu jagamisel Allika ja 1920. aastal
Jüri talu jagamisel Kaasiku. Kõigil kolmel Päelda
talul tekkisid aja jooksul ka oma vabadikukohad. 1875. aasta paiku sai
Laasult asustuse Saadu (ka Tooma-Saadu) ja 1900. aasta paiku Mäe.
1840. aastail on Mardilt oma esmaasustuse saanud Selja ja Nuka ning
20.s algul veel Pühati vabadikukoht.
Vähemalt kaks Päelda vabadikukohta on oma asustuse
saanud väljapoolt küla. Selja mäele rajas 1880-ndatel
Jaani (ka Jaani-Saadu, Selja-Jaani, Saadu-Jaani) koha Põitse
Ännika mees ja Taguküla rajajaks võib pidada
Igaküla Ennu Jaani poega Madis Lootust, kes Paenase
Tõnisel sulaseks oli. Laasu juures tutvustatava Tooma-Saadu
puhul on ebaselge, kas seda saab Laasu esimese Vagadest peremehe Mihkli
rajatuks arvata. Kõigepealt toome aga võrdluseks 100
aastat hilisema kaardipildi nn. reguleerimiskaardi säilikust
EAA.2072.3.358, kus kolm pärastist Päelda põlistalu
suurte punaste numbritega on tähistatud:
Numbrid on küll vastupidises järjekorras hingeloendites
esinemise järjekorrale, kuid ilmselt on talud äratuntavad: 1.
Juri, 2. Mardi ja 3. Laasu. Siin peab Jurist ida poole jääv
"ringtee" arvatavalt jällegi maalinna aset kujutama. Et
kõnealune kaardisäilik on tänaseks 9 tükina
"Saagasse" skaneeritud, siis oleks selle tervikuna digikaardiks
kalibreerimine omaette ettevõtmine ja nii ei ole siin ka
täiendavate objektide kihti saadud esitada.
1851. aastal hakkas Päelda talutubades tegutsema üks
esimesi õigeusu abikoole Muhus (sel ajal veel Rinsis
kihelkonna-kooli ei olnud) ja see toimis 19. sajandi lõpuni.
Õpetajateks on Päeldas olnud Vanamõisa Välja ja
pärastise Ridasi Vaarna Matvei Rull (s.1842), oma küla
juurtega Paenase Tõnise Ivan Vaga (1847—1925; hiljem
Viiraküla Rihva-Koplil), Tupenurme Mihkli-Jaagu Georgi
Auväärt (s.1854), Kallaste Anduvälja Mihail ja Vassili
Kindelid, Nõmmküla Tõnu-Aadu (Jaaniõue)
Martin Peremees (s.1839) ja teisi. Viimasteks Päelda
kooliõpetajateks olid Pallasma Tüü Juri pojad
Tähve/Timofei (1871—1966) ja Mihkel/Mihail
(1878—1962) Pallased.
Siinkirjutajale on seni jäänud selgusetuks, kuidas ja
mis asjaoludel hakkas Rinsi-Kapi kogukond peale mõisavaldade
likvideerimist Hellama ühendvalla alla kuuluma? Teatavasti on
Hellama valla alla jäänud Pädaste, Kuivastu ja
Võlla eramõisade tõttu viimast ka
„pärisvallaks” nimetatud, kusjuures Muhu-Suurvald oli
(koos Koguva postimeestega) puhtalt kroonuvald. Et viimases otsas on
aga Koguva postimehed Rinsi-Kapi kogukonnaga ühtses arvestuses
olnud, võib siin ehk nende tahe mängus olla, kes
jätkuvalt oma eristaatust tahtsid rõhutada ja (erinevalt
Koguva teomeestest) soovisid „pärisvalla” koosseisu
jääda?! Ometi jäi Koguva küla Suurevalla
külaks, aga Päelda ja Tupenurme kuulusid valdade liitmiseni
samuti Hellama valda, kuigi territoriaalses mõttes oleks
(vähemalt
Päelda) võinud igati ka Suurevalla koosseisu hakata
kuuluma!
Nagu kõigi põliskülade puhul tutvume
järgnevas kolme Päelda taluga ja neist tekkinud
vabadikukohtadega lähemalt talude hingeloendites esinemise
järjekorras.
1. LAASU
Talu sai oma nime Viiraküla
Tidriki vana peremehe Diedrik’u (~1685–1755) pojalt Laasult
(~1713–1802), kelle Kansi mõis 1760-ndatel Päeldas
vähemalt pool sajandit söötis seisnud rootsiaegse Pehrni Tönnis’e maal
peremeheks pani. Peale tema surma sai peremeheks Laasu vanem poeg Andrus
(1757—1818), kelle järeltulijad kannavad 1826. aastast
priinime KIVIMÄGI. Andruse kolm venda surid noorelt, tal
endal oli aga 6 poega (lisaks üks lapsena surnud vallaspoeg).
Vanem poeg Jaen (1789–1817) suri 28-aastaselt ja temast
jäänud poeg Aad kasvas üles Nõmmküla
Uietalul, kuhu ta ema teist korda mehele sai. Andruse teine poeg Andrus
võeti nekrutiks, kolmas poeg suri noorelt ja peale Andruse enda
surma sai peremeheks tema neljas poeg Aad Kivimägi
(1795–1837). Ta on 1820.a abiellunud pastoraadi kangru
Tõnise tütre Eeduga, kuid esimene ja ainus poeg Gustav
(1821) on lapsena surnud; peale selle sündisid neli tütart ja
veel enne Aadu surma on 1830-ndate algul pandud Laasul peremeheks
naabritalu Mardi peremehe Juri teine poeg Mihkel/Mihail Vaga
(1805–1861). Siitpeale said üleaedsetest sugulastalud ja
vaid viimasena vaadeldav Juri talu jäi lõpuni Peegelite
valdusse.
Uuel peremehel Mihklil sündis Mäla Mihkli
Rõõdaga poeg Jaen/Ivan Vaga
(1827–1874), kellest
järgmine peremees sai. Noorema vend, 1840.a sündinud Jakob on
hiljem Kuressaarde asunud. Mihkli ja Rõõda neli
tütart said kõik mehele. Vanas eas abiellus Mihkel veel
Rinsi kõrtsmiku – Põitse Vildiaugu Mihkel
Läksi lese Kadriga ja asus Tooma-Saadu vabadikukohale (Selja
mäel).
19.s lõpul oli Laasu peremeheks Ivan
„teine”
Vaga (1857–1928).
Märgime, et nii Mardil kui Laasul oli 19.s
teisel poolel kummalgi kaks järjestikust
pärimisõiguslikku Ivan Vaga ja koos siitsamast pärit
Paenase Tõnise Ivanitega (neid oli 3 põlve!) moodustab
see Ivan Vagade „paabel” sugupuu-uurijatele paraja
probleemi. Laasu vanal Ivanil oli Pallasma Matsi Kadriga kolm poega ja
kolm tütart. Esimene poeg Matvei suri aastaselt; Ivanist sai teine
sellenimeline peremees Laasul ja noorem vend Vassili (Villem) läks
Kallaste Korjule koduväiks. Vana Ivani naine Kadri suri 1865.a ja
Ivan võttis Paenase Kõue Matsi tütre Mare
(õigeusus Marfa; sünd. Tagaküla) teiseks naiseks ning
sündisid veel kaks poega ja kaks tütart. Kui esimese abielu
poeg, noor Ivan peale isa surma peremeheks sai, ehitas teise abielu
poeg Mihail Vaga Selja mäele omale Mäe vabadikukoha, mida
eraldi tutvustame.
Noorel Ivanil sündisid Paenase Tooma juurtega ja Soonda
Jaagul üles kasvanud Marega (Keerd) viis poega ja neli
tütart, kelledest kolm poega on lapseeas surnud. Kruntimisel sai
Ivan Vaga nimele 41,75-hektarine Laasu talu ja tema vanema poja
Aleksander Vaga nimele 24,56-hektarine Allika osatalu. Ivani naine Mare
suri 1919.a ja 1921.a võttis Ivan Kessest veel teise naise
(Kristina Aru), kellega lapsi enam ei olnud.
Kui Laasu talu peremeheta jäi, tuli Ivani pojapoeg –
Allika Sassi teine poeg Nikolai Vaga
(1907-69) oma naise Sinaidaga
Laasule ja 1959.a olid nad koos Sinaida tütre Vaike Piirsaluga
kolm Laasu elanikku. Hiljem tuli Vaikele koduväiks Tupenurme Mardi
Madise vanem poeg Albert Hallikäär, kuid tema läks
mõne aja pärast pere juurest Saaremaale ja
nüüdseks on Laasu koht tühjaks jäänud.
Tuleks veel lisada, et kunagiste Laasu Kivimägide
järglased olid hiljem Nõmmküla sulase Aad
Kivimägi rajatud Umna vabadikukohal ja Laasu viimase
Kivimägidest peremehe Aadu tütre Riste vallaspoeg Matvei
Kivimägi (s.1853) sai omale Kapi mõisast Männiku
latsikoha. Neist mõlemast on vastavate külade lugudes
lähemalt juttu.
Saadu (Tooma-Saadu)
Ago Rullingo on nähtavasti
Vassili Kolga materjalidele tuginedes väitnud, et Tooma-Saadu (ka
Selja-Saadu) koha on rajanud Laasu vana Mihkel Vaga (1805–1861),
kui ta vanas eas Rinsi kõrtsimehe Mihkel/Mihail Läksi
lese Kadriga abiellus.
Põitse loos on Mihkel Läksist
rohkem juttu ja siin ei hakka me seda üle kordama.
Võtmeküsimuseks on see, mis ajast Rinsi mõis
kõrtsi pidas ja millal Leksi Mihklist Rinsis kõrtsimees
sai, aga üsna usutavalt on ta omale Selja mäel juba
1830-ndatel eluaseme
ehitanud, mis nähtavasti naise isa – Ügeli Tooma
järgi Tooma-Saadu nime sai. Et Laasu vana Mihkel, kes Leksi
Mihkli lese Kadriga alles 1857.a abiellus, oleks vanas eas hakanud
omale veel
Selja mäele vabadikukohta ehitama (4 aasta pärast ta suri),
on üsna
vähe-usutav!
Kõrtsmik Mihklil ja Kadril kasvasid üles kolm poega.
Esimene poeg Madis suri 25-aastaselt (kuigi jõudis kahte naist
pidada!); teine poeg Jaen elas välja teeninud soldatina hiljem
Vildiaugul 101-aastaseks, aga Saadule jäi noorem poeg, 1846.a
sündinud Andrus Läks,
kes 1871. aastal abiellus Põitse Ännika
Tõnise tütre Irinaga (Kolk). Nende esimene poeg Mihail suri
6 päeva vanusel. Selle järel sündisid kaks tütart
(Elena ja Maria) ning 1882.a poeg Aleksander Läks,
kes 20.
sajandil Tooma-Saadu perepeaks oli, kuigi kruntimisel
9,72-hektariseks saanud väikekoht oli maa-andmetes tema ema nimel
(selleks
ajaks oli Irinaks ristitud Ristest Kristina saanud!).
Aleksander abiellus 1906.a Vahtraste Tähvenale asunud
Pädaste mehe Ivan Kõrtsmiku tütre Raissaga ja neil
said kogudusekirja kolm poega ning seitse tütart, keda me
siinkohal kõiki loetlema ei hakka. 1959.a olid Tooma-Saadule
jäänud Aleksandri ja Raissa kaks nooremat last –
tütar Vaike (s.1932) ja 4 aastat vanem Arnold oma naise Helju ja
3-aastase poja Aaduga.
Kolhoosiaja algul jõudis Arno Paenasel omale Nõlva
koha ehitada, kuid müüs selle Vanaga-Jaani Heimar Maripuule
ja asus Võlla asunduse Aia kohale. Õde Vaike läks
Hellama Kukele ja nüüdseks on Tooma-Saadu koht Selja
mäelt kadunud. Õnneks on Vassili Kolk 1953.a sügisel
Tooma-Saadu asendiplaani ja maja ruumide jaotuse vihikulehele
joonistanud ja tänu sellele saame seda siingi esitleda.
Mäe
Teine Päelda vabadikukoht
Selja mäel on tõepoolest Laasult tekkinud ja selle ehitas
Laasu esimese Ivani (s.1827) 2. abielu poeg Mihail Vaga
(1871–1954), kes 1930. aastatel ostis omale
Suuremõisa Ansu-Jaani latsikoha. 1959. aastal oli ainsaks
Mäe elanikuks Mihkli vallaliseks jäänud esimene
tütar, 1902.a sündinud Julia Vaga. Temast jäi koht
tühjaks ja 1994. aastal ostis selle Paenase Andruse-Mihklilt
pärit Kaia Alasi tütar Kärt Alasi. Mäest sai tema
suvekodu. Mäe on ühtlasi teine Päelda vabadikukoht,
millest Vassili Kolk on oma elamulugude kollektsiooni tarbeks oma
sünnikülast asendiplaani ja maja plaani vihikulehtedele
joonistanud ning neid võib huviline veebikaustast vaadata ning alla laadida (kaks
Mäe nimega .jpg faili).
ALLIKA
Laasu „noore” Ivani (1857—1928) esimese abielu
poeg
Aleksander Vaga
(1878–1949) ehitas omale külast Pühati
pool Allika osatalu, mille suuruseks oli 1939.a andmeil 24,56 hektarit.
Aleksander abiellus Igaküla Ivardi Juulaga (Osa) ja neil oli kolm
poega ning kaks tütart. Vanem neist, Rodefiaks ristitu (s.1912)
eestindas hiljem oma nimeks Saima. Noorem õde
Olga (1914) ja kaks poega surid lapseeas. Vanemad pojad Arkadi (1905)
ja Nikolai
(1907) läksid meheikka jõudes Muhust välja, kuid
viimane tuli hiljem tagasi isakoju Laasule, millest eespool juba juttu
oli. Muhust minema läks ka noorim vendadest, 1918.a sündinud
Rafael, kes külajuttude järgi hälbinud
seksuaal-orientatsiooniga olnud.
1959.a olid Allikal kaks üheealist Vaga nimega naisinimest
– 46-aastane Saima Aleksandri t. ja
44-aastane Olga Georgi tütar. Viimase puhul on tegemist
edasises
jutuks tuleva Pühati Juri tütrega, kellel Saaremaal oli
vallastütar Selma sündinud ja kes Allikale üksi
jäänud Saimale sel ajal seltsiliseks oli.
Nüüdseks ongi Allika koht Pühati Olga
tütretütre Elo pere valduses.
2. MARDI
Rootsiaegse Laure Jacko talu
asustas Kapi mõis 1756. ja 1767. aastate vahel Tupenurmest
pärit Mardiga
(~1732 – 1802), kellelt talule ka
nimi jäi. 1800-ks aastaks läks talu koos teiste Päelda
taludega Rinsi mõisale. Mardil oli kahe naisega 8 poega ja 7
tütart.
Vanem poeg Tõnis (1765—1819) viidi Soonda sulaseks ja tema
järeltulijad said hiljem priinime RUTTU. Päeldas jäi
peremeheks Mardi
teine poeg Juri
(Jurgen; 1770–1848) ja tema pere sai priinime
VAGA. Kolmas vend, noor Mart jäi kodus sulaseks; 4. ja 6. poeg
surid lapseeas, aga 5. vend Jaen võeti 1805.a nekrutiks ja
temast ei ole rohkemat teada. Vana Mardi kaks nooremat poega Jaak
ja Andrus jäid samuti sulasteks – Jaak suri Mardil, aga
Andrus oli hiljem Põitse Ügelil sulaseks ja Põitses
ta ka suri.
Vana Mardi teisel pojal Juril oli jällegi viis poega, kuid
vanem
poeg Mihkel oli Juri surma ajaks juba eespool jutuks olnud naabritalus
Laasul peremeheks pandud. Kodus jäi isa surma järel
peremeheks teine poeg Juri/Georgi Vaga
(1808-80), keda olla vanas eas
kutsutud Tuuka. Kolmas vend Jaen ehitas omale Selja vabadikukoha (vt.
järgnevas) ja sai hiljem Paenase Tõnise peremeheks.
Teise Juri ainus abieluni jõudnud poeg Jaen/Ivan
(1834–1871) suri varases keskeas isast varem ja ei olegi selge,
kas peale vana Tuuka surma oli pojapoja Ivani (1863-97) täisikka
jõudmiseni talule ka hooldaja määratud? Võiks
öelda, et Tuuka pärimisliin kippus 3 põlve
järjest noorelt surema ja peremehe probleem jäi Mardil veel
20. sajandil „kummitama”. Ka Ivan “teine”
Vaga suri 34-aastaselt, kui tema esimene poeg Mihail (1883–1929)
oli alles 14-aastane ja lesk Kristina (Riste, pärit Raugi Jaanilt)
pidi nüüd mõne aja perepeaks olema. Märgime, et
omale Pühati vabadikukoha rajanud noorem vend Georgi Vaga elas
siiski 59-aastaseks.
Varasematest talust välja minemistest tuleks veel nimetada
sulase Mardi poega Jaani, kes Paljaaru metsavahiks oli ja omale Nurga
vabadikukoha ehitas. Sellest teeme veel eraldi juttu.
Mardi teisest Ivanist jäi kolm poega, kusjuures kaks vanemat
– juba nimetatud Mihail ja teine vend Aleksander
(1885—1924) jõudsid mõlemad küll abielluda,
kuid Mihkel jättis esimese ilmasõja-järgsetes
segadustes pere maha (Vanamõisa Matsi-Laasu Elena Saarväli
kasvatas oma kolm tütart siiski Mardil üles) ja
perepärimuste järgi suri hoopis Venemaal. Noorem vend
Aleksander (Sass) suri tiisikusse ja
45,94-hektarine Mardi
talu, mis kruntimiste ajal on vist ka Mihkli naise Elena nimel olnud,
sai pereema Kristina korraldusel Sassi ainsa poja Ivan
„kolmanda” Vaga (1907-86) nimele. Mihkli ja Sassi
noorem
vend Georgi oli selleks ajaks Viiraküla Jaagule koduväiks
läinud.
1959.a oli Mardi pere 5-liikmeline. Mardil oli Ivan
„kolmas” oma Rannakülast võetud naise Miili,
keskmise tütre Maie ja poja Jaaniga ning elas ka Ivani 72-aastane
ema Juula; vanem tütar Lembi ja noorem tütar Janne olid sel
ajal kodust väljas. Ivani poeg, Mardi „neljas” Jaan
Vaga läks
kolhoosiajal Muhust minema; kodust välja läksid ka Ivani
nooremad tütred Maie ja Janne ning vahepeal Linnuse Vanatoomalt
Saadu nime saanud vanem tütar Lembi jäi lõpuks
üksi Mardil koduhoidjaks.
Kuna Mardilt on alguse saanud Muhu üks arvukamaid –
VAGAde suguvõsa, siis esitame siin ka ühe lihtsustatud
skeemi selle kujunemisest.
Skeemil ei ole kaugeltki kõik hilisemad Vagade hargnemised
(näiteks, Nurgalt Kallaste Munskale ja sealt edasi Ridasi ning
Lahekülla) kajastatud. Samuti ei ole toodud põlvkondade
kõiki meessoost isikuid ja esimese Mardi kaheksast pojast on
vaid
kolm näidatud, kellede läbi suguvõsa laienes.
Lõpuks võiks veel lisada, et eespool juba nimetatud
Vassili Kolk üritas oma elamulugude kollektsiooni
kooliõpilaste abiga täiendada ja 1953.a talvel on vist
kõik Liiva kooli õpilased 5. klassist alates
vihikulehtedele üles joonistanud oma kodumaja plaani. Nii saame
siinkohal ka Mardi Maie Vaga tööd tutvustada.
Nurga
Päelda Mardi sulase
Mardi poeg Jaen
(s.1812) oli Paljaaru metsavaht ja ehitas
omale Päelda maade nurka riigi metsa piirile Nurga vabadikukoha.
Jaani vanem poeg, 1836.a sündinud Juri oli noorena Kuressaares ja
1860-ndatel
isa järglane metsavahi-ametis, aga läks siis Kaali
mõisa kupjaks ja asus (vist) sajandilõpul hoopis
Inglismaale, kus ta vanas eas olla veel ettevõtja olnud. Teine
poeg Madis (s.1841) läks Kallaste Munska Ristele koduväiks ja
hiljem said Vagad ka Munskal peremeesteks. Jaani kolmas poeg Priidu
(s.1846) pidas noorena mitmeid ameteid (oli Vahtna kõrtsis jm.),
aga hiljem jäi Nurgale; vana Jaani noorim poeg Jaen (s.1855)
võeti 1877. aastal mereväkke ja temast sai meremees
Kroonlinnas. Jaen/Ivan Vaga teenis ristlejal
„Slava“ ning
jäälõhkujal „Jermak“, oli Kroonlinna Eesti
koguduse jutlustaja ja olla harrastanud klarnetimängu. Tal oli
eestlannast naise Anniga kolm tütart, kelledest vanim Peterburi
Konservatooriumis õppis, kuid noorelt suri; kaks nooremat
õde õppisid Smolnõis. Jaen sai õnnetult
surma ühel 20.s alguse Jõululaupäeval, kukkudes
alla lahti unustatud laeva trümmiluugist. Peale Kodusõda
opteerus lesk Ann keskmise tütre Clara Henriettega (abielus
Dolega-Dziubinski) ja 12.07.1920 Kroonlinnas sündinud
tütretütre Tamara Dolega-Dziubinskiga Eestisse ning elati
Tallinnas.
Priidu poeg Aleksander (s.1870) ehitas omale Nurga naabrusse
Saksasoaduks nimetatud eluaseme, millest pärastine Piiri koht
kujunes. Ta rändas 1904.a välja Ussuurimaale ja koha ostis
tema tädi Kadri (1852–1935) vallaspoeg Villem Vaga
(1884–1962). Vana Jaani tütar Kadri oli Tumala mõisas
von Stackelbergi teenijaks olnud ja tema vallaspoja Villemi sarnasus
vana
Stackelbergiga oli Muhus üldtuntud. Villem ehitas 1926.a uue maja,
mida sestpeale Piiri kohana teatakse ja sellest on Piiri
küla loos samuti juttu. Nurgal, mida 20.s hakati ka
Vana-Piiriks nimetama, elas surmani Priidu ja pärast teda tema
teise abielu poeg
Artur Vaga (s.1911). Arturi naine Liina oli
Hellamaa
Väravalt ja kui peale 2. Maailmasõda Nurga ehk Vana-Piiri
lootusetult lagunes, asus Liina kahe pojaga oma sünnikoju Hellama
Väravale. Nüüdseks on see vana Päelda vabadikukoht
kadunud.
Selja
(Tõnukivi)
Pärimustes
räägitakse Tõnukivi vabadikukohast, mis asunud Selja
ja Rätsepa juures ja selle olevat rajanud Igaküla Matsi-Ansu
noorelt surnud sulase Andrus OSA vanem poeg Tõnu/Timofei Osa
(s.1842), kes hiljem omale Kapi mõisast Pihla latsikoha sai.
Tõnukivi kohale olla hiljem ehitatud Selja maja. Tõnukivi
lammutatud ja viidud Päelda Nurgale. Midagi selles pärimuses
ei klapi, sest Mardi sulase Mardi p. Jaen rajas omale Nurga koha
nähtavasti juba 1840-ndatel ja kui oli võimalik
Tõnukivi maja Selja mäelt Piiri metsa alla viia, pidi see
siin juba olemas olema ning rajajaks pidi sel juhul olema juba
pärastise Pihla Tõnu isa Andrus (1817–1835), kelle
viibimisest siinkandis aga andmed puuduvad. Väidetavalt olevat uue
maja Seljale ehitanud Mardi Juri neljas poeg Jaen/Ivan Vaga (s.1816),
kes 1856.a Paenase Tõnisele asus ja seal pereneheks sai, aga kus
Pihla Tõnu sel ajal oli (latsikoha saamiseni oli veel üle
10 aasta aega), jääb selgusetuks! Usutavam on teine Vassili
Kolga pärimustel tuginev teave, et Paenase Tõnisele asunud
Jaen Vaga Selja koha Tamse mõisas aidameheks olnud Raegma
Mardilt pärit Jaen/Ivan Paistile (1807–1864)
müüs.
Huvitav on siinjuures, et see Jaen oli kunagi 18.s lõpus
Kallastelt Raegma viidud Paistu Juri poja Lauri poeg, kes hingeloendite
lõpuni oli kirjas Kuivastu mõisa all Raegma Mardi
sulasena. Võib oletada, et lühemat aega Tamse rentnikuks
olnud Arthur v. Buxhövden sai isalt – Kuivastu omanikult
omale aidamehe! Ilmselt elas Seljal pikemalt aidamehe Jaani ainus poeg
Mihkel Paist (s.1842), aga Mihkli noorem poeg
Vassili Paist (1881
– 1968) olla V. Kolga andmeil 20.s alguspoolel Selja koha
müünud selleks ajaks naabrusse asunud Uietoa e. Rätsepa
koha omanikule Ivan Otsale (1887—1952). Viimane
ühendas kaks
väikekohta ja Selja maja lammutati.
Nii võib tõdeda, et palju räägitud Selja
kohta (arvatavalt üsna Rätsepa naabruses) võib
küll Päelda Mardi Jaani rajatuks (või siiski Pihla
Tõnult omandatuks?) lugeda, kuid ta oskas õige varsti
ennast Paenase Tõnisel peremeheks „munsterdada”
(sellest on Paenase loos pisut rohkem juttu) ja 19.s teise poole on see
pigem Paistide eluase olnud. 19.s lõpu (1880-91) Rinsi
koguduse-nimekiri märgib Seljal 1864.a surnud Jaen/Ivan Paisti
leske (Või Panga Tõnise tütar Riste Schmuul) ja
nende poja Mihkli (s.1842) peret, kusjuures lisatud on märkus, et
pere siit Hellama valda on ümber asunud.
Kruntimis-andmetes oli Mihkli ja Rõõda
(Viiraküla Poali-Andruse sulase Aadu tütar; sünd. Leem,
õigeusus Irina) noorima poja Vassili Paisti (s.1881) nimel veel
väike 1,15-hektarine Selja maaüksus (lit.40) ja tema pere
(naine ja 8 last) on kirjas ka viimases Rinsi nimekirjas, kus taas
kinnitatakse, et pere on Hellama kogudusele „üle
antud”. Nähtavasti on koht eluasemena hiljemalt peale
esimest ilmasõda kadunud.
Pühati
Vabadikukoha nr.46 rajas omale
külast Lepiku poole 20.s algul Mardi esimese Jaani/Ivani
(1836–1871) noorem poeg Georgi Vaga
(1868–1927). Siinjuures
on huvipakkuv kohanimi, mida tänased Maavalla Koja inimesed
kindlalt muistse hiiekohaga seostavad! Seda ja ohvrikive on siit
hiljaaegugi otsimas käidud ja Pühati Olga olla neile lahkeks
teejuhiks olnud, kuid siinkirjutajale tundub selline muistsete
pühapaikade „taasleidmine” pisut primitiivne! Samas
võib rootsiaegse kaardi põhjal väita, et kuskil
Pühati ja Allika kandis asus kunagi pool Päelda külast.
Kus siin aga täpsemalt muinasaegne hiis võis asuda,
nõuaks hoopis sügavamat analüüsi ja kaudsete
tõendite leidmist (loomulikult ei saa muistse hiie olemasolu
Sepamäe lähemas ümbruses eitada).
Pühati Juril oli Linnuse Eemult võetud Marega
(Väljaots) viis poega ja neli tütart. Vanem poeg, 1895.a
sündinud Ivan paistab peale ilmasõda
Muhust väljas pere loonud. Samuti on teadmata noorima poja, 1910.a
sündinud
ja veel 1929.a koguduse-nimekirja märgitud Vassili saatus.
Pühatile jäi Juri teine poeg Mihail Vaga
(s.1901), kes Igaküla Ennu-Matsi Elenaga (Liik) abiellus. Vana
Juri noorem poeg Aleksander Vaga (1906–1984) rajas omale
1940-ndatel Põesa koha, aga viies vend Georgi suri 2-aastasena.
Mihkli nimele sai 7,37-hektarine Pühati väikekoht. 1959.
aastal oli Pühati pere 7-liikmeline: Mihkel ja Leena ning poja Uno
pere (naine Vaike, aastane tütar Leevi ning äsja
sündinud kaksikud Maret ja Marvel). Lõpuks jäi
Pühatile Mihkli noorem õde, 1914.a sündinud Olga Vaga,
kes 1959.
aastal Allika Saima seltsiliseks oli.
Põesa
1940-ndail ehitas Pühati
Juri kolmas poeg Aleksander Vaga
(1905-84) omale külast pisut
lõuna poole (Laasu maale) Põesa koha. 1959.a olid selle
kaks elanikku 53-aastane Sass ja tema vanem õde –
61-aastane Akiliina. Peale koha tühjaks jäämist omandas
selle 1990. aastal Tamse Otsa Richardi poeg Lembit Ots (s.1959) ja
Päelda noorim „suits” elas selle tõttu veel
uuel aastatuhandel.
3. JURI
Rootsiaegse Koggela Matz’i
maale asustas Nurme mõis 1770-ndatel ühe Juri
pere, kelle päritolu ei ole seni selgunud.
Esimese hingeloenduse ajal 1782.a kuulus talu veel Nurme mõisale
ja peremeheks oli Juri ainus teadaolev poeg Aad
(~1755—1813), kelle
järglased said priinime PEEGEL. Siinkohal võiks
märkida, et Päelda Juri juurtega Tartu Ülikooli
ajakirjandus-kateedri rajaja Juhan Peegel on oma juuri otsides oletanud
Päelda Peeglite ja Saaremaa Kaarma kihelkonna Peeglite sugulust,
kuid et see peaks kaugele priinimede andmise eelsesse aega (18.
sajandisse) ulatuma ja sellise suguluse arvestamine 1820-ndatel on
üsna ebatõenäoline, siis tuleb ikkagi arvata, et
taoline nimi Muhus ja Kaarmal üsna juhuslikult ning teineteisest
sõltumata pandi.
Nagu juba korduvalt öeldud, läks 19.s alguseks talu
(koos kogu Päelda külaga)
Rinsi mõisale. Juri Aadul oli selleaegselt Lõetsa Jaanilt
võetud naise Lutsiga kaks tütart ja neli poega. 3 vanemat
last (Mare, Andrus ja Mihkel) surid väikestena; kolmas poeg Laas
(1784–1846) jäi vallaliseks talu sulaseks ning peremeheks
kinnitati Aadu noorem poeg Jaen Peegel
(1789–1855). Tal oli
Paenase Abru Tähve tütre Marega neli poega, kelledest esimene
(Andrus 1815) on noorelt surnud, aga kolm poega said
täisealisteks. Vana Jaen, muide, oli enne surma Rinsi-Kapi
kogukonna-kohtu eesistuja. Jaani teine poeg, Jaen jun.
Peegel
(1821—1884) oli järgmine Juri peremees, aga kolmas vend Juri
(1830–1917), kes 1851.a Mardi Marega õigeusus laulatati,
sai 1860-ndatel omale Kapi Kaasiku latsikoha. Noorim vend Madis/Maksim
Peegel sai Tupenurme Pangal peremeheks ja temast saame enamat teada
Tupenurme loos.
Juri noor Jaen abiellus 1843.a Männiku-Jaani
Käspri tütre Kadriga (Päelda Juri Peeglid jäid
luterlasteks) ja sündisid taas neli poega ming 8 tütart, kuid
kolm nooremat poega
(Madis, Jaen ja Mihkel) surid alla-aastastena. Ainsana kasvas üles
esimene poeg ja 20.s alguse peremees Juri Peegel
(1845–1927).
Temalgi oli Männiku-Juri Kadriga (Tuulik) neli tütart ja neli
poega, kuid kaks vanemat poega (Andrus ja Mihkel) on jällegi
mõne kuu vanustena surnud. Juri jagas 1920. aastal koha
üles kasvanud kahe noorema poja Juri ja Villemi vahel. Esimene
jäi kodus peremeheks, aga teine ehitas oma pooltalu külast
lääne pool välja ja see sai Kaasiku nime. Kodus
peremeheks jäänud noor Juri Peegel
(1880–1949) oli juba
1905.a abiellunud Ruudu Aljasega ja viimases luteri personaalraamatus
on neil kirjas ainus, 1909.a sündinud poeg Bernhard. Juri nimele
sai kruntimisel 35,48-hektarine pooltalu. Ta ehitas ümber ka
taluhooned,
kuid kõige selle kolhoosile andmist ta enam ise pealt
näha ei tahtnud.
1959.a oli Juril 2. Maailmasõjast pääsenud poeg
Pärni (Bernhard; 1909-81) oma naise Akiliina ja nelja lapsega:
Maire,
Jüri, Ando ja Anne. Koju jäi
vanem vend Jüri ("üldarvestuses" Juri IV) oma naisega, aga ka
Liival elaval nooremal
õel Annel sündis lapsi ja see Päelda põlistalu
ei
peaks ehk pärijate pärast muretsema.
KAASIKU
Juri noorem perepoeg Villem
Peegel (1889–1935) laulatati 1918.a Soonda Nuudi Juri
tütre
Ingel Soopardiga ja nad hakkasid oma elu külast
pisut õhtu pool sisse seadma. Arvtavalt oli siia
Kaasiku-nimeline elupaik juba 19.s teisel poolel tekkinud (paneme
tähele Kaasiku-aluse toponüümi juba nn.
reguleerimiskaardil), sest siit
paistab Jaani poeg Juri selle kohanime juba 1870-ndatel
Kapile viinud. Kruntimisel sai Villemi nimele 37,38-hektarine Kaasiku
pooltalu.
Viimane luteri personaalraamat märgib Villemil ja Inglil neli
poega (kokku sündis neid viis) ning 1922.a sündinud
tütart Alma (s.1922). Esimene poeg, 1919.a sündinud
Albert-Ilmar jäi viimasesse sõtta, aga 1921.a sündinud
Mihkel elas vaid 3 tundi.
1959.a oli
Kaasiku 8-liikmeline pere Päelda kõige arvukam. Peale
leseks jäänud pereema Ingli olid siis kodus tema veel
vallaline noorim poeg Heino ja kaks vanemat venda olid juba pered
loonud (kummaski peres ka üks laps). Vanem vend Elmar (1924-92)
soetas peagi oma perele Rinsi Sarapuu koha; noorem vend Heino läks
hiljem Rinsi (Paenase) Uielule koduväiks ja Kaasikule jäi
Põitse Nõmmesaadu Veldaga (Kolk) abiellunud
keskmine vend Edgar Peegel (1928–2007). Edgar pärandas koha
oma noorematele lastele (Triinu ja Priidu); vanem poeg Rein Peegel asus
Raplamaale.
***
Seni on Päelda 13 suitsust nimetamata veel kaks
nüüdseks kadunud vabadikukohta, millede asutajad
on väljapoolt kogukonda siia asunud mehed.
Jaani-Saadu
Põitse Ännika
kauaaegse peremehe Tõnise noorem poeg Ivan Kolk
(1854–1924) abiellus 1878.a Nõmmküla Muda Mare
vallastütre Kadriga (Rihvk; õigeusus Ekaterina) ja ehitas
omale Päelda ja Paenase piiril eespool jutuks olnud Tooma-Saadu
naabruses vabadikukoha. Jaanil ja Kadril said kirikukirja kolm poega ja
viis tütart, kelledest küll vaid kaks poega ja noorim
tütar Elena üles kasvasid. Esimene poeg Mihail Kolk (1886
– 1973) pidas
hiljem kälimehe, Kallaste Ringa Sandriga Rinsis poodi ja teda
peaks rohkem 20. sajandi Rinsi Poe asukaks lugema. Vasselist
sai peale ministeeriumikooli
lõpetamist üks enim maailmas ringi rännanud muhulane
(vt. ka lühielulugu Ago Rullingo raamatus „Muhumaa”
lk.603), kes enne viimast sõda Muhus pisut ka
ettevõtlusega
tegeles ja sooja õhu keskkütteseadmete firma asutas. Vanas
eas oli ta Simistes ja lühemat aega ka Saaremaal
kooliõpetajaks, aga enim mäletatakse teda innuka
koduloolasena, kes oma tagasihoidlikke võimalusi arvestades
jõudis üsna palju (tänast keelepruuki kasutades) muhu
pärandkultuuri talletada. Nii saime käesolevaski pisut tema
elamulugude kollektsiooni tutvustada ja peale A. Rullingo
lühieluloo peaks Koguva muuseumis temast märksa rohkem
materjale olema.
Vasseli rännakute ajal on Jaani-Saadul elanud ajutisi inimesi
(Julia Tammik Nõmmkülast ja mõne aja ka Pühati
Vagad). Jaani (ka Saadu-Jaani ja Selja-Saadu) jäi popsikohaks
(kruntimis-andmetes oli 0.66-hektarine Saadu-Jaani nimega üksus
vana Kadri nimel; sama nimega 3-hektarine juurdelõige aga hoopis
ilma omanikuta).
Lõplikult kadus Jaani koht vist alles 1970-ndatel, kui
külanõukogu indivuduaalomandi toimikuid sisse seadis ja
tühjaks jäänud majad kohustati lammutama. Vassel suri
oma naisekodus Külasema Mardil 1960.a, aga mis põhjusel
tema sünnikodu kirjeldused ta elamulugude kollektsiooni ei ole
jõudnud, seda ei oskagi siinkohal kommenteerida.
Taguküla
Vabadikukoha nr.VII/39
rajajaks võib pidada Paenase Tõnisel üles kasvanud
Igaküla Ennu sulase Aadu poega Madis Lootust
(1823–1883).
Tema üheksast lapsest surid neli lapsena (nende hulgas kolm poega)
ja ainsa pojana jõudis abieluni Juri Lootus
(s.1872), kes enne
Esimest maailmasõda asus mandrile. Ta müüs koha Kapi
Riida Mihkli vanemale pojale Matvei Soop’ile
(1857—1935, sündinud veel Tupenurme Neol). Madisel oli
teadaolevalt ainus poeg Mihkel (s.1882), kes arvatavalt hukkus 1.
Maailmasõjas ja 1888.a sündinud tütar Juula, kes
abiellus ühe ingeri või karjala
päritolu mehe Juhannes Peetri poeg Jelisejeviga ning pere
elas enne viimast sõda Venemaal. Madis Soop võttis vanas
eas oma hooldajaks
Mardi Sassi tütre Alviine Vaga (ristitud Alevtina), kellele Paenase
Ivardi Matvei Abe koduväiks asus. Peale
nõukogude
repressioone ja Mõisaküla Laasuga tühjaks
jäämist 1949.a asus Abede pere Laasugale ja sealt hiljem
Nõmmkülla, kuhu uus Ranniku nime saanud maja ehitati. Umbes
samal ajal (1956 – 58) lammutati ka Taguküla maja
Päeldas.
Kruntimisandmetes oli 11,12-hektarise väikekoha omanikuks
Matvei Soop, aga sõja järel oli „maa me kõigi
jagu” ja viimase maareformi ajal ei ole sellele maale
„õigustatud subjekti” vist tekkinud. Peaks küll
lisama, et sõja järel tuli mõneks ajaks Muhusse ka
Jelisejevite pere "riismeid", aga et need Tupenurme asusid, oleks neist
õigem Tupenurme kontekstis rääkida.
[Aru]
Mõnda aega esines
koostatavas Muhu kohtade registris topelt-kandega Aru koht (kohaviidad
PL02 ja LV16), sest Viiraküla Tähvena-Tooma kunagise peremehe
Juri noorem poeg Andrus (1768–1846), kes Kansi Kaegul
üles
kasvas ja mõne aja Lepiku Mihklil oli, kui vanem vend Jaen seal
peremeheks oli pandud (said priinime LINNUPÕLD), on üsna
praegusel Levalõpma-Päelda piiril omale 19.s esimesel
veerandil elupaiga rajanud. Hiljem on seda Päelda küla alla
arvatud (ka 1959.a rahvaloenduse ajal), kuid tänaste külade
lahkmejoonte järgi jääks see napilt Levalõpma
territooriumile ja nii on kohaviidaks jäetud Levalõpma
viit LV16 ning viidaga PL02 hakatud hoopis Päelda linnuse kohta
märkima. Aru vabadikukohast on niisiis Lepiku ja Levalõpma
lugudes juttu (eriti selle algusaegadest). Siin märgime, et Arule
jäi Andruse poeg Mihkel Linnupõld (1813–1858) ja
hiljem (vist Mihkli kasupojana) asus siia Igaküla Ennu kunagise
peremehe, 1779.a sündinud Mardi pojapoeg ja Taguküla Madise
hõimlane Kaarel Lootus (1847–1913). Kaarli vanem
poeg, 1876.a sündinud
Villem Lootus jäi Arule; noorem vend Mihkel suri lapsena.
Villemi esimese abielu kolm last on kõik noorelt (1920-ndate
algul) surnud; naine Mare (Keerd Soonda Jaagult) suri juba 1916.a ja
Villem
võttis teise naise Igaküla Ennult – Julia Matvei t.
Liik, kellega lapsi ei olnud. 1959.a loenduslehel oli Päelda
viimase kohana märgitud Aru, kus ainsana kirjas 34-aastane Mardi
Sassi tütar Aino, sünd. Vaga, abielus Ülem (sai Soonda
Uustalu Einvald Ülemi naiseks), kes siis Aru Villemi lese Juula
hooldajaks oli. 1960-ndatel on koht kadunud.
Kokkuvõtteks võib tõdeda, et teadmata midagi
Päelda orduaegsest ja varasemast asustusloost, võib seni
küla parimaks ajaks lugeda (nagu Muhu kohta üldiseltki)
“vana head rootsiaega”, sest taolist asustuse ulatust ei
taastunud siin peale Põhjasõda
enam kunagi.
2003.a; parandatud ja täiendatud mais, 2008 ja aprillis,
2009; ümber formateeritud jaanuaris, 2012 ning viimati üle
vaadatud juunis, 2014.
Kallaste Kopli Ülo Rehepapp
Tel.: 657 2839; e-post: ylo@rehepapp.com